Dat de Fin Esa-Pekka Salonen kan dirigeren was al langer bekend. Als chef dirigent van de Los Angeles Philharmonic Orchestra verbaast hij reeds dertien jaar vriend en vijand met zijn oerdegelijk en onberispelijk dirigeerwerk. Dat dezelfde man ook een gevierd componist blijkt te zijn, is minder geweten. Dat bewijst ook deze debuutcd als componist bij Deutsche Grammophon. Het begin van zijn componeercarriere dateert al van 1980 toen hij zijn eerste groot werk voor orkest schreef: een saxofoonconcerto. Sindsdien is hij als componist actief gebleven en won hij zelfs verschillende prijzen.
Het is goed merkbaar dat Salonen het symfonisch orkest zeer goed kent: zijn composities vallen op door hun heldere, briljante klank en verrassende orkestkleuren. Op zijn laatste cd 'Wing on Wing' dirigeert hij drie van zijn recentere werken uit de laatste vier jaren: 'Foreign Bodies' uit 2001, 'Wing on Wing' uit 2004 en 'Insomnia' uit 2002.
Over de audio
'Wing on Wing' is een werk voor symfonisch orkest en twee sopranen dat gecomponeerd werd voor de plechtige opening van de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles. Begrijpelijkerwijs is het dan ook opgedragen aan onder andere de architecten van dit architecturaal meesterwerk. De opening van deze prestigieuze, hypermoderne concertzaal dateert reeds van 2003. Toch werd dit werk pas in 2004 afgewerkt en voor het eerst uitgevoerd. Samen met het Finnish Radio Symphony Orchestra en de Finse sopranen Anu en Piia Komsi heeft de Salonen dit zesentwintig minuten durende werk nu opgenomen. 'Wing on Wing' is een zeer impressionistisch opgevat werk, met golvende lijnen waarbij de klaarheid van struktuur ondergeschikt lijkt aan het spel van de verschillende kleuren binnen het orkest. Die kleuren worden bovendien opgewekt door zowel gebruik te maken van de ruime mogelijkheden van het symfonische orkest als door het verweven van een beetje elektronica. Zo zijn het vooral hoge slaginstrumenten en lage houtblazers die met behulp van speciale speeltechnieken een extra dubbele laag aan het werk geven. Wat betreft de elektronische inbreng heeft Salonen een sample van de stem van Disney Hall-architect Frank Gehry in het werk verweven. Het zwevende van de twee zogenaamde vleugels komt bovendien extra tot uiting door de erg op elkaar gelijkende stemmen van tweelingszusters Anu en Piia Komsi. Als een identiek paar zweven ze boven het broeierig orkest uit en vermengen ze zich perfect tot een organisch geheel. Het geluidsfragment beperkt zich tot slechts het begin van het totale werk. Hierin is de introductie hoorbaar waarin beide sopranen op een bedje van golvende strijkers aan hun vlucht mogen beginnen. Na enkele seconden is bovendien ook reeds een eerste keer de geleende stem van Gehry hoorbaar.
Meer over Esa-Pekka Salonen
Verder bij Kwadratuur
Interessante links