Sommige muzikanten hebben niet genoeg aan een artistieke gedaante. De Nederlandse trompettist Eric Vloeimans en zijn landgenoten van de Holland Baroque Society zijn zo van die artiesten. Vloeimans is zonder twijfel Nederlands bekendste jazztrompettist. Hij won in 2001 de gegeerde Boy Edgar Prijs en is naast losse samenwerkingen ook met verschillende eigen bands actief. Die geven een mooi beeld van zijn actieterrein. Zo komt zijn klassiekere jazzgedaante mooi naar voor in de intimistische muziek van Fugimundi, terwijl Gatecrash met elektrische keyboards en dito effecten op de trompet een poprandje verraadt.
Een gelijkaardig verhaal is dat van de Holland Baroque Society, een ensemble van jonge Nederlandse musici met een zwak voor historische uitvoeringspraktijk, maar een hart voor muziek die daar buiten valt. Zo koppelde het ensemble haar muzikale achtergrond al aan volksmuziek en Teitur, maar speelde het ook met bekende namen uit de klassieke muziekwereld zoals Emma Kirkby. De link met de “oude” muziek is geen louter verkoopargument. De groep blijft in de eerste plaats een ensemble voor barokmuziek, zoals cd’s met muziek van Georg Muffat, Georg Philipp Telemann en vioolconcerti van Vivaldi (met Rachel Podger) laten zien.
In combinatie met Vloeimans brengt de Holland Baroque Society muziek van barokcomponisten als Merula, Tunder en voorloper Tallis, maar ook van de Beatles, naast stukken van Vloeimans en de muzikanten van de Holland Baroque Society zelf.
Een chaconne is een muziekstuk gebaseerd op een steeds herhaalde baslijn. Hier gaat het om een formule van drie verschillende noten die allemaal twee keer gespeeld worden. Hierop worden steeds andere stemmen geplaatst, waarvan de trompetpartij van Eric Vloeimans de laatste is.
Na iets meer dan anderhalve minuut vervaagt het basispatroon wat uiteindelijk uitloopt op een constant aangehouden pedaalnoot waarop het nu aan de muzikanten van de HBS is om metrisch vrij het ruime sop te kiezen: eerst met een korte, stijgende formule die met wat ruimte tussen geïmiteerd worden, later met andere figuren die steeds korter op elkaar geschoven worden.
Vanaf 3:08 is er terug een herhaald motief te horen (echter niet hetzelfde als in het begin) waarop opnieuw Vloeimans’ trompet alle vrijheid krijgt.
‘Ciaconny’ is een compositie van de muzikanten van de Holland Baroque Society. Deze opname werd gemaakt op 26 februari 2012 in Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht en is niet in de handel verkrijgbaar.