Het repertoire van het Ornette Coleman Quartet blijft inspireren. Zo vormt het voor het kwartet van de Nederlandse cornettist Eric Boeren al meer dan vijftien jaar een vertrekpunt, ook op de meest recente plaat van het viertal: ‘Coconut’. Met rietblazer Michael Moore, bassist Wilbert de Joode en drummer Han Bennink duikt het Eric Boeren 4tet daarop alweer onder in een wereld waar freejazz en improvisatie flirten met New Orleans swing en Creoolse invloeden. Eigen composities spelen in vergelijking met vroeger een meer prominente rol binnen het ensemble en zijn op ‘Coconut’ zelfs in de meerderheid.
De plaat opent met de verraderlijk luchtige titeltrack ‘Coconut’, waarin een motiefje van vier noten gevolgd door een thema herinneringen oproept aan de oude marching bands. Door op een vrije manier wijzigingen aan te brengen in het motief (bijvoorbeeld stelselmatig noot voor noot vervangen of blijven hangen bij één noot) wordt de muziek vooral door Boeren en Moore voortdurend andere richtingen uitgestuurd. Het ontbreken van een harmonisch instrument zorgt bovendien dat het muzikale veld breed wordt opengehouden en de opties eindeloos lijken. Het steeds aanhoudende kletter- en roffelwerk van Han Bennink, die zich op de plaat beperkt tot de snare drum, houdt het allemaal strak en compact.