Jazzliefhebbers met te veel tijd kunnen eens proberen uit te vissen welke jazzprijs Dave Douglas nog niet gewonnen heeft of welke hij slechts één keer wist binnen te halen. Het opmerkelijke aan deze Amerikaanse trompettist is daarbij dat hij zijn reputatie en prijzenkast niet te danken heeft aan hippe zijsprongen of aan een status als jazzdinosaurus. Als geen andere muzikant slaagt Douglas er in om de jazztraditie als een levend organisme te tonen en laat hij horen dat de grote lijn van jazztrompettisten van Louis Armstrong tot Miles Davis niet dood is.
Dat Douglas daarbij met open vizier strijdt, mag zijn discografie bewijzen. Met een vaste stek in John Zorns Masada kwartet, optredens en opnames met muzikale koppigaards als Misha Mengelberg en zijn composities voor diverse dansvoorstellingen of improvisatiesessies met klassiek geschoolde muzikanten verheft Douglas zich boven het gewoel van genres en stijlen. Met meer dan 20 albums onder eigen naam en een hele resem projecten (Witness, een eigen kwartet, kwintet en sextet, Keystone, Sanctuary, Charms of the Night Sky, Tiny Bell Trio of Nomad) voelt hij zich goed thuis naast een laptopartiest, als livebegeleider voor een stomme film, als vertolker van Schumann, Björk en Mary J. Blige of als de belichaming van weemoedig-Joodse muziek. Douglas is van de wereld, al lijkt het tegenwoordig evenzeer alsof de wereld van hem is.
Over de audio
Qua opzet heeft 'The Sheik of Things to Come' alles van een klassieke jazzopbouw met een thema, gevolgd door improvisaties, waarna de hoofdmelodie op het einde terugkeert. Zoals bij Douglas wel meer het geval is, zet hij deze traditionele vorm echter heel nadrukkelijk naar zijn hand, waardoor de track een duidelijke spanningsopbouw meekrijgt.
Enerzijds zijn er de koppig terugkerende ritmebrekingen, waarmee 'The Sheik of Things to Come' even uit het lood geslagen wordt en tegelijkertijd ook een refreinidee meekrijgt. Dit echter niet zonder dat het voorspelbare verloop ritmisch omgebogen wordt. Anderzijds schuiven de twee voornaamste solisten (Douglas op trompet en saxofonist Donny McCaslin) haast onhoorbaar in mekaars richting: de solo's worden elke keer korter, waardoor ze elkaar achterna lijken te zitten en uiteindelijk ook samen gaan improviseren.
Dit proces wordt onderstreept door de eigenaardigheden die de ritmesectie laat horen. Nu eens lanceren ze een potente swing, dan weer leggen ze gelijktijdig het werk neer, waardoor de solist er even alleen voor staat.
De optelsom van al deze eigenaardigheden maakt 'The Sheik of Things to Come' tot een opname die duidelijk in de traditie geworteld is, maar dan wel in de traditie van meestermuzikant Dave Douglas.
Meer over Dave Douglas
Verder bij Kwadratuur
Interessante links