Het is een internationale trend onder grote orkesten: een eigen label stichten. Ook het Brussels Philharmonic, het voormalige Vlaams Radio Orkest (VRO), blijft niet achter. Voor zijn eerste release onder eigen vlag kiest chef Michel Tabachnik voor Debussy. Geen componist waarin het gemakkelijk uitblinken is, maar dirigent en orkest waren zich daar voldoende van bewust. Gevolg is een romantisch geïnterpreteerde opname met impressionistische muziek, bruisend en viriel aangepakt door een van de belangrijke Belgische orkesten. Het Brussels Philharmonic wil zich in programma en uitvoeringen duidelijk profileren als een orkest met een visie en een consistente, maar gevarieerde agenda. Ook hun opname van 'La Mer' kadert in dat idee.
Van 'La Mer' is het vooral het slotdeel, dat helemaal aan het einde schitterend openbloeit, dat altijd weer tot de verbeelding spreekt. Tabachnik laat echter vooral in de eerste twee delen een ongebruikelijke verjongende geest door de partituur waaien. Daarom is het interessanter om bijvoorbeeld het eerste deel, 'De l'aube à midi sur la mer', aan een vergelijkende studie te onderwerpen met andere opnames.
De constante doorheen Tabachniks lezing van de drie werken van Debussy die op deze cd verzameld staan, is dat hij ze stuk voor stuk van een enorme stuwing voorziet. De vele effecten die in dit eerste deel reeds aan bod komen, bewijzen dat. Men kan er rusteloos van worden, maar het zou verkeerd zijn volledig voorbij te gaan aan de enorme rijkdom aan klankschakeringen die Tabachnik door de enorme pulsatie genereert. In het middenstuk zijn het vooral de grote dynamische effecten die Tabachnik met verve uitspeelt. Ook valt de technische perfectie van de verschillende instrumenten hier enorm op, iets wat voor een Belgisch orkest zeker een prestatie mag heten. Soms verliezen de strijkers een beetje draagkracht en lijkt de spanningsboog in te zakken, maar dat wordt telkens snel gecorrigeerd. Tijdens het slot slaagt Tabachnik erin een ondoordringbare klankwal op te zetten, waarbij opmerkelijk genoeg de finesses in de opnamekwaliteit niet verloren gaan. Het is een beklijvend slot van een zeer boeiende visie op 'La Mer', en op ander werk van Debussy hier verzameld.