Vrijdag 9 juli staat niemand minder dan opkomend talent Christian Mendoza op de planken van het hoofdpodium van Gent Jazz. De man groeide de laatste jaren uit tot een fenomeen in Gent en omstreken, en stond vorig jaar al op Gent Jazz met zijn project Bender Banjax. Ook het concert dat hij afgelopen jaar met die groep speelde in Vooruit Gent zal lang bijblijven als één van de revelaties van de Belgische jazz-scène. Tegenover het soepele geluid van Mendoza in Bender Banjax, laat de groep rond zijn figuur een steviger, zwaarder geluid horen. De meerstemmige weefsels die doorheen ‘Passetemps’, opgenomen in De Handelsbeurs op OdeGand afgelopen jaar, voortdurend opduiken, nemen de luisteraar gemakkelijk op sleeptouw.
Over de audio
‘Passetemps’ is een zwierige compositie die meteen met de nodige force opent. Met Ben Sluijs (altsaxofoon en fluit), Joachim Badenhorst (klarinetten en tenorsax), Brice Soniano (bas) en Teun Verbruggen (drums en effecten) heeft pianist Christian Mendoza hoe dan ook niet van de minsten om zich heen verzameld. De beklijvende, immens lange saxsolo waarmee ‘Passetemps’ van wal steekt, kleeft al bij een eerste luisterbeurt ongelofelijk aan de ribben en blijft dat ook bij herhaling doen. Op 5’50” komt Mendoza zelf aanzetten met een maffe solo waar de vonken vanaf vliegen. Magistraal is hoe Verbruggen Mendoza vanuit de achterlinie aanvoert, wat de drummer ook in het Jef Neve Trio zo zalig doet. Op 6’50” legt Mendoza zijn solo al stilletjes neer, maar er volgt nog een geestige uitgeleide van zijn hand. Bij 8’00” wordt de draad terug opgepikt en lijkt het nummer zich alweer in een rotvaart te ontwikkelen en in een mum van tijd wordt het beste kruid nogmaals verschoten. Een magistraal einde voor een fascinerend en waanzinnig nummer!
Meer over Christian Mendoza Group
Verder bij Kwadratuur
Interessante links