De naam Chris Watson duikt op het einde van de jaren '70 voor het eerst het collectieve muziekgeheugen binnen als lid van de groep Cabaret Voltaire. Later staat hij mee aan de wieg van het Hafler Trio, maar in het begin van de jaren '90 laat hij de muziekbusiness voor wat die is en komt hij in dienst van de Royal Society for the Protection of Birds, waarvoor hij veldopnames maakt. Al snel zet hij de stap naar het producen voor film en tv en is hij verantwoordelijk voor de geluidsopnames van natuurprogramma's, documentaires en films. In 1996 duikt hij weer op in de muziekwereld, maar deze keer niet in een reguliere bandcontext. Met 'Stepping Into the Dark' releast hij zijn eerste "solo-album" (Touch), dat helemaal bestaat uit veldopnames, opgenomen van Kenia to Venezuela. In 1998 komt er met 'Outside the Circle of Fire' een vervolg en vijf jaar later verschijnt Watsons voorlopig laatste solo-wapenfeit: 'Weather Report'. Ook deze laatste twee platen verschijnen op Touch en bestaan uit natuurgeluiden die Watson wel monteert, maar niet vervormt of bijkleurt.

Over de audio

'Massed Knot Roost' laat de verbluffende sound horen, gecreëerd door 20 000 vogels. De dichte polyfonie van het gekwetter klinkt als een fijnmazige structuur die schijnbaar onveranderlijk blijft, maar waarvan de samenstelling permanent evolueert. Het verontrustende gedonder dat enkele keren de "idylle" doorprikt is niets meer of minder dan een deel van de vogels die hun vleugels uitslaan en wegvliegen. De geweldige kracht van de natuur wordt hier niet geïllustreerd met vernietigende vulkaanuitbarstingen of aardbevingen, maar in het overweldigende en overvolle geluid van een alledaagse situatie.

Meer over Chris Watson


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.