Boban Marković laat op zijn nieuwe plaat 'The Promise' zijn energieke zoon Marko meespelen. Als de koning van de Balkanbrass zegt van zijn zoon dat hij een beetje een maniak is op de trompet, is dat een waarschuwing. Harde, wilde uitbarstingen van Marko drijven het orkest naar uitzinnige hoogtepunten waar kiekens hun pluimen in het rond gooien, varkens op en neer springen in de modder, de ezel enthousiast gaat balken en mensen overal dansen. Slavische melodieën botsen er op die van Noord-Afrika en het Nabije Oosten en, zoals in de liner notes te lezen staat, wordt er hier en daar een tv-tune in verwerkt of wordt Miles Davis met een kwinkslag geparafraseerd.
Over de audio
'Erolka' (Erol's melodie) is een geweldig voorbeeld van hoe meer Turkse melodieën botsen met de Roemeense fanfaremuziek. Bombastische, schelle kopers evoceren macht en luister. De hoofdmelodie wordt onderbroken met een bezwerende Turkse melodie op zurna, een soort van primitieve hobo. Dan komt een tweede melodie binnen die voortschreidt als een omhoog gevallen keizer op een botsend hoemparitme. De thema's worden voortdurend onderbroken met krachtige, zilveren breaks die uitmonden op vallende toonladders en die steeds uitgekiend gearrangeerd zijn: de lage blazers en de hoge blazers geven elk andere impulsen met één doel: opzwepen. De jonge Marko krijgt zijn kans om een huilende klaagzang te doen. Het orkest blijft met bloeddoorlopen ogen verder pompen. Na Marko's solo komt, speelt het orkest nog een laatste rondje van kopergekte om met een ijle, luchtige val door de toonladders uitgeput neer te ploffen.
Meer over Boban Marković Orkestar feat. Marko Marković
Verder bij Kwadratuur
Interessante links