Met elf muzikanten en de keuze uit een rijke bezetting van vier strijkers, vijf blazers (met naast sax en koperblazers ook een hobo), doedelzak, gitaar, mandoline, bouzouki, banjo, concertina en percussie is het Britse Bellowhead niet de meest doordeweekse folkband. De groep zag het levenslicht in 2004 op aansturen van concertinaspeler John Spiers en zanger en violist Jon Boden. Reeds het daaropvolgende jaar sleepten ze de prijs voor de beste live band in de wacht tijdens de BBC Folk Awards, wat ze nog eens zouden overdoen in 2007, 2008, 2010 and 2011.
Een eerste release kwam er met een ep in 2005. De eerste full-cd ‘Burlesque’ verscheen in 2007, gevolgd door ‘Matachin’ (2008) en ‘Hedonism’ (2010). Deze laatste plaat werd opgenomen in de studio’s van Abbey Road met producer John Leckie (Radiohead, Muse) en leverde de groep de eerste plaats op in de critics’ poll voor het beste album van fRoots (2010), de prijs voor de beste band bij de Songlines Awards in 2011 en ook de BBC Online Album of the Year trofee.
Naast de reguliere opnames bracht de band ook een live dvd uit en ‘Umbrellowhead’, een album met songs van individuele bandleden. De groep speelde ook een nieuwe versie van het thema van The Simpsons in en lanceerde haar eigen Hedonism bier (4,5%).
Voor wie ‘New York Girls’ als zoekterm op het internet toch te veel risico’s inhoudt, is er nog steeds de folksong: een traditional die verhaalt over een bordeelbezoeker die ’s morgens alleen wakker wordt en zijn geld, gouden horloge en kleren kwijtgespeeld is. De door zijn vriendin voor een nacht achtergelaten vrouwengarderobe is het enige dat hij kan aantrekken om niet naakt de straat op te moeten.
in de handen van Bellowhead wordt ‘New York Girls’ een springerige, onweerstaanbare song, melodisch even eenvoudig als aanstekelijk, maar in een knap arrangement gestoken. Met het indrukwekkende geluid van de koperblazers tegenover de strijkers, aangevuld met de kleuren van hobo, tokkelinstrumenten en percussie laat de band hier horen hoe contrastrijk ze kunnen klinken qua densiteit en harmonie.
Bovendien krijgen de verschillende strofes geregeld een ander arrangement. Op 1:55 worden de accenten in het lage register extra in de verf gezet, op 2:10 wordt extra percussie toegevoegd en bij 3:14 zoeken de muzikanten haast de grenzen van de klassieke tonaliteit op. De goede raad “So saylor lads take warning, when you land on New York shore. You’ll have to get up early to be smarter than a whore” krijgt de luisteraar er gratis bij.