De wegen van Audiostore (Christoph De Boeck) en Eavesdropper (Yves De Mey) kruisen elkaar regelmatig bij het begin van de 21ste eeuw. In 2002 werkten ze samen aan 'Tunnel' en in 2005 kwam 'Time Code Matter'. Daartussen (2003) werd de Antwerpenaar en doctor in de letteren De Boeck laureaat van de Liesbethwedstrijd in het Concertgebouw (Brugge) – een wedstrijd naar aanleiding van de Koningin Elisabethwedstrijd te Brussel, ingericht door Yves De Mey – met 'Rach', een laptopinterpretatie van Rachmaninovs derde pianoconcerto. Zowel De Boeck als De Mey maken daarenboven deel uit van deepblue, een collectief dat zich toelegt op performances en dansvoorstellingen waarin de beweging nauw verbonden is met audio- en videotechnologie.
Christoph De Boeck is vaak actief als ontwerper van installaties of muziek voor theater, video's of exposities. Yvesdropper bewandelt een gelijkaardig pad, al werd zijn naam bij een breder publiek bekend als grondlegger van de Belgische drum'n'bass. Lang duurde dit populairdere avontuur niet, want enige jaren later wisselde De Mey van koers om zich te richten op de meer abstracte en verfijnde elektronica voor theater- en dansvoorstellingen en soundtracks. In deze hoedanigheid werkte hij onder andere voor en met Het Toneelhuis en Wim Vandekeybus/Ultima Vez. Toch gaat De Mey uitsluitend muzikaal gerichte projecten niet uit de weg, zoals mag blijken uit 'Eavesdropper & Waterman', een samenwerking met de Nederlandse cellist Alex Waterman, een project uit 2003.
Over de audio
Met 'Time Code Matter' maken Audiostore en Eavesdropper muziek die haast een fysieke sensatie wordt. Niet door pompende bassen of trommelvliesverschroeiende volumes, maar door het genuanceerd en optimaal gebruiken van muzikale en akoestische middelen. Door de inzet van 8 speakers en het bewust gebruiken van de resonantie van een concertzaal wordt muziek een levend iets met ruimtelijke afmetingen.
Het ruimte- en tijdbesef van de luisteraar wordt daarbij grondig overhoop gehaald. Enerzijds is er het contrast tussen lang liggende geluiden en hun stotterend herhaalde tegenhangers en anderzijds zorgen stereo-effecten er voor dat de luisteraar als het ware in een buizensysteem, een ruimtelijk labyrint losgelaten wordt. Geluiden kondigen zich van ver aan en flitsen de toehoorder vervolgens voorbij. Tot een echte botsing komt het nooit, maar of de impact vermeden wordt door het geluid dat op het laatste moment van koers verandert of door de luisteraar die snel rond zijn as wegdraait, dat wordt niet prijs gegeven. Daarvoor is het in het buizensysteem van Audiostore en Eavesdropper veel te donker.
Meer over Audiostore & Eavesdropper
Verder bij Kwadratuur
Interessante links