Het barokke repertoire voor trombone (of Sackbutt, zoals de barokke variant heet – naar het Franse sacquer en bouter – duwen en trekken) is weinig gekend en er zijn dan ook niet zoveel trombonisten die zich in dit repertoire specialiseren. Eerste trombonist van het Concertgebouworkest Jörgen van Rijen is een van die zeldzame muzikanten die het spelen op oude en moderne instrumenten combineert en de cd waaruit deze audiotrack komt vormt dan ook een passend eerbetoon aan de muziek die in de zeventiende en achttiende eeuw voor trombone geschreven werd.
Antonio Bertali verliet zijn geboortestad Verona om in Wenen als kapelmeester, muziekleraar en componist te gaan werken. Het grootste deel van zijn omvangrijke oeuvre is jammer genoeg verloren gegaan maar deze Sonata à 3, voor trombone, viool en continuo (dat zijn hier orgel, chittarone en contrabas) is bewaard gebleven. Het is een driestemmige fantasie waarin de trombone een net zo virtuoze partij voorgeschoteld krijgt als de viool of de continuo. De trage delen werden geïnspireerd op de religieuze muziek van die tijd, waar trombones regelmatig plechtige en ernstige passages ondersteunden. De snelle momenten laten zien hoe wendbaar en veelzijdig de sackbutt in die tijd gebruikt werd.
Over de audio
Het eerste wat opvalt is de hyperactieve manier waarop Jan Willem de Vriend zijn stukje inleidt op viool, de quasi tomeloze manier waarop snelle frases gespeeld worden. Let ook op de vlotte manier waarop de snelste loopjes op sackbutt toch licht en moeiteloos overkomen. Dit stukje muziek, met zijn verschillende contrasterende deeltjes, klinkt zoals deze vroege barok hoort te klinken, met een veel aandacht aan frasering en een doordacht stijlbesef op trage passages en een kleine vrijheid in het tempo en de ritmiek van snelle delen. Het is een eerbetoon aan dit vergeten repertoire en een getuige van de verbluffende muzikale en technische kwaliteiten van solisten van Rijen en de Vriend.
Meer over Antonio Bertali
Verder bij Kwadratuur