Psallentes werd in 2000 door Hendrik Vanden Abeele opgericht als een mannelijk vocaal ensemble, gespecialiseerd in gregoriaans in diverse tijdvakken en stijperiodes. Na diverse cd’s en samenwerkingen met andere ensembles (zoals de Capilla Flamenca en het Franse Millenarium) kreeg Psallentes in 2007 een vrouwelijke tegenhanger: Psallentes Femina, of (zoals Vanden Abeele zelf verkiest) Psallentes♀.
Psallentes♀ trad voor het eerst op tijdens de Dag van de Oude Muziek in Alden Biezen met een programma rond de muziek van Hildegard von Bingen. Deze componiste en mystica staat centraal op ‘Ursula 11’, de tweede cd van Psallentes♀, die net als eersteling ‘Beghinae’ verscheen in 2011. Op ‘Beghinae’ bestaat de groep uit Sarah Abrams, Soetkin Baptist, Katelijne Boon, Rozelien Nys, Marina Smolders, Barbara Somers, Rein Van Bree, Kerlijne Van Nevel en Veerle Van Roosbroeck.
Op ‘Psallentes♀ Plainchant Beghinae’ richten Psallentes♀ en Hendrik Vanden Abeele zich op de muziek uit de Begijnhoven van Antwerpen, Amsterdam, Turnhout, Brugge, en Mechelen. De antifoon ‘O Sancta Mater Begga’ is afkomstig uit het begijnhof van Antwerpen.
Eenzelfde melodie (o sancta mater begga) wordt in totaal vier maal gezongen: de eerste en de laatste maal eenstemmig, de tweede en de derde keer ondersteund door een steeds herhaalde noot waarop een tekst (jubileate deo) gereciteerd wordt. Deze heel eenvoudige vorm van meerstemmigheid werkt desoriënterend door de wijze waarop de gereciteerd tekst gezongen wordt. Zonder accenten of ijkpunten lijkt het wel alsof deze partij vrij zweeft zonder zich te bekommeren om de melodie die er boven gedrapeerd wordt. De twee stemmen lijken zo los van elkaar te bewegen.