What’s Next, het festival voor actuele muziek dat georganiseerd wordt een lichting jonge muzikanten, is verhuisd van periode en van locatie. Wie wil weten wat er borrelt in de “underground” van de hedendaagse muziek, kan op 1 oktober terecht in Flagey.
Tussen 15u en 23u pendelt What’s Next tussen concerten, performances, installaties en alles er tussen. In die tijd worden er negen uitvoeringen doorgejaagd. Optredende kunstenaars krijgen 45 minuten tot een uur, waardoor voorstellingen kort blijven. Zo wordt niet alleen de drive in het programma gegarandeerd, maar blijft het geheel ook toegankelijk. Wie niet valt voor het ene concept krijgt immers snel daarna al een nieuwe kans. Zo wordt de ook minder ingewijde bezoeker welkom geheten in de wondere, verrassende, maar bovenal gevarieerde wereld van de hedendaagse muziekcultuur.
Potloden en rijst
Van de negen optredens zijn er maar enkele die het etiket van een “gewoon” concert kunnen verdragen. Aftrappen gebeurt met een toonmoment van de Nadar Summer Academy, een project waarvoor de muzikanten van ensemble Nader eind augustus samenwerkten met 14 tot 20-jarige muzikanten. Op What’s Next is de combinatie te horen in werken van Luciano Berio, Louis Andriessen, Simon Steen-Andersen, György Kurtág, Thomas Smetryns en in een groepsimprovisatie. Enkele uren later wordt Aton & Armide (het duo van pianiste Sara Picavet en cellist Benjamin Glorieux) versterkt met fluitiste Chryssi Dimitriou voor een programma met duo- en triomuziek van Bruno Mantovani, Beat Furrer, Kajia Saariaho en een creatie van Daan Janssens, medeoprichter van Nadar.
Zorn schreef deze collectie stukken voor Eugene Chadbourne, maar het was Marc Ribot die ze in 1995 opnam. Indrukwekkende namen waar Van Cauwenberghe zich achter schaart, maar deze internationaal opererende oprichter van het gitaarkwartet ZWERM (een ensemble waar hij dit seizoen naar terugkeer) was tijdens zijn verblijf in de VS dan ook al mee verantwoordelijk voor de Amerikaanse creaties van Fausto Romitelli’s ‘An Index of Metals’, ‘Trash TV Trance’ en ‘Professor Bad Trip’.
Mos Def
Waar Van Cauwenberghe het gitaarpallet uitbreidt met extra technieken en de inzet van hulpstukken, gaan de duo’s Tape That en Jasper&Jasper nog een stapje verder door zich helemaal te verlaten op doorgaans ongewone klankgeneratoren. Jasper Vanpaemel en Jasper Braet (van huis uit respectievelijk pianist en gitarist), studeerden allebei Sonologie in Den Haag. De kennis die ze daar opdeden, gebruiken ze nu voor hun eigen programma, waarin ze live gemaakte geluiden (van vocale klanken tot haarborstels) gaan uitvergroten, bewerken en transformeren.
Grunge en hardcore
Van de zuivere geluidskunst van Tape That en Jasper&Jasper naar multimediale kunst en performances: een stap die op What’s Next in enkele minuten gezet wordt. Net als bij de Nadar Summer Academy geeft het festival ook hier een podium aan jonge kunstenaars. Anneleen De Causmaeckers ‘About Tape’ werd door de organisatoren geselecteerd uit de deelnemers aan Champ d’Actions LAbO III van enkele maanden geleden. Het geluid in deze voorstelling wordt gegenereerd door danser Sam Pauwels die met handen en voeten verschillende tussen pilaren gespannen slingers plakband in beweging brengt. Door contactmicrofoons op de tape wordt het geluid verstrekt, waardoor violiste Tania Sikelianou kan improviseren bij de plakbandgeluiden.
Van een veel lager “bureaugehalte” zijn de optredens van Pieces of Quiet en Mr. Probe, vertoningen waarbij het beeld een speciale rol speelt. Violiste Marieke Berendsen en gitarist Bruno Nelissen van Mr. Probe zorgen samen met drummer Mattijs Vanderleen voor muziek bij homevideo’s die de leukere kanten van het leven laten zien. Gitarist Valentijn Goethals en drummer Tim Bryon benaderen het multimediale abstracter. Met een gedeeld verleden in de punk- en hardcorewereld (The Black Heart Rebellion) dragen ze de DIY-attitude hoog in het vaandel wat blijkt uit hun installatie waarbij de gespeelde muziek wordt omgezet in pulserende lijnen op een tv-toestel. Niet door bemiddeling van gesofisticeerde informatica, maar door het geluid rechtstreeks in het televisietoestel in te brengen.