Begin December duikt de Kreun in Kortrijk voor de vijfde keer in de ondergrond. Het tweedaagse festival Sonic City focust op obscure, duistere muziek, goed verborgen legenden en onontgonnen kwaliteit. Met als curator Suuns, een Canadees gezelschap dat graag goochelt met een nachtelijke, industriële mengelmoes van kraut-, prog en postrock, is de knipoog naar grootstedelijke taferelen gegarandeerd en wordt het rijtje van voorgangers Millionaire, Dälek, Deerhoof en Liars netjes uitgebreid. De band zal niet enkel zelf op podium de nodige sfeercreaties verzorgen, maar heeft zijn internationale contacten ook prima aangewend om een uitdagende affiche samen te stellen met enkele niet te missen namen.

Han Bennink

Een fenomeen, dat is het minste wat men van de Nederlandse drummer Han Bennink kan zeggen. Sinds het midden van de '60 maakt Bennink furore met zijn hoogst onconventionele en nog steeds verfrissende, springlevende percussietechniek. Wie kan anders claimen dat hij zowel totaal 'vrij' kan spelen in een freejazz- of improvcontext, als functioneel kan swingen als de pest en bovendien zoveel humor in zijn werk kan steken? Het  curriculum van dit veelgevraagde drumbeest is dan ook stilaan duizelingwekkend: Misha Mengelberg, Willem Breuker, Peter Brotzmann, Dave Douglas, Fred Frtih, The Ex, Eric Dolphy, Dexter Gordon, Don Cherry, Penderecki … het is maar een kleine greep uit de lijst muzikanten en componisten waar Bennink al mee samenwerkte. Op zijn zeventigste is Bennink nog altijd het soort muzikant die live zo begeesterd zijn ambacht kan tonen dat zelfs niet-ingewijden zeer enthousiast reageren op zijn kunnen. Benninks' plaats op een rockfestival zoals Sonic City is dan ook een heel goede zet.

Matana Roberts

Freejazzsaxofoniste Matana Roberts werd geboren in Chicago maar opereert al wat jaren vanuit New York. Alvorens ze zelf als frontvrouw in de picture ging staan, vormde ze Sticks & Stones, een trio met drummer Chad Taylor en bassist Josh Abrams. Haar voorlopige pièce de résistance is het vorig jaar verschenen 'Coin Coin Chapter One: Gens de Couleur Libres', een ambitieus conceptalbum waarbij Roberts met behulp van vijftien muzikanten een muzikaal verhaal vertelt over slavernij in Amerika. Het is een zeer gevarieerde en vooral emotionele rollercoaster met elementen van jazz, blues, spoken word en gospel. 

Sir Richard Bishop

Weinig bands waren zo enigmatisch, ongrijpbaar en verrassend als Sun City Girls. Onmogelijk in een hoekje te plaatsen, speelden ze improv, psychedelische rock, surf, mariachi, wereldmuziek, jazz en avantgarde. Het lijstje genres waar ze zich niet aan waagden zou misschien korter zijn. Toen drummer Charles Gocher vroegtijdig overleed - na een lange strijd stierf hij aan kanker op 54-jarige leeftijd - besloten de overgebleven bandleden (de broers Bishop) de groep op te doeken. Gitarist Richard Bishop concentreerde zich van dan af op zijn solocarrière en bracht prachtplaten uit. Een uitmuntende gitaartechniek gekoppeld aan een zeer brede muzikale visie verleent zijn albums een mooie onvoorspelbaarheid inzake de richting waarin zijn songs zich zullen ontwikkelen. Amerikaanse folk, flamenco, filmmuziek, Oosterse raga's, ingetogenheid versus uitbundigheid, het is allemaal mogelijk bij Sir Richard Bishop. Recenter bundelt Bishop regelmatig de krachten met drummer Chris Corsano en gitarist Ben Chasny onder de naam Rangda. 

Swans

Swans is en blijft een ondergrondse legende. De apocalyptische exploten van bezeten muzikale demon Michael Gira zijn niet enkel toonbeelden van getormendeerde, filmische rockmuziek maar omwille van hun sterke emoties ook meeslepende en overdonderende ervaringen. Multi-instrumentalist Gira heeft een verleden in venijnige postpunk, maar heeft zijn creatieve geest lostgelaten voor het laten totstandkomen van sacrale, theatrale impressies waarin een vaak bijzonder instrumentarium zijn slepende, onheilspellende zang omringt. Na een ontbinding in 1996 van dit uniek Amerikaans gezelschap dat voor de hele doomscene een voorbeeld was, Is Gira tal van experimentele wegen ingeslagen. Twee jaar geleden verscheen echter plots een nieuwe studioplaat en het goede nieuws dat Swans klaar is de wereld opnieuw te geselen. Met de kracht van een bulldozer en de spirituele energie van een doodsengel bewijst ook de net verschenen dubbelalbum ‘The Seer’ dat Swans sterker en indrukwekkender is dan ooit. Het huidige sextet kan als geen ander de grenzen tussen schoon en lelijk laten vervagen.

Tim Hecker

De albums van de Canadese elektronicamuzikant Tim Hecker worden gemakkelijkheidshalve onder de noemer ambient geplaatst. Het klopt dat veel van zijn werk een sterk filmische touch heeft en uitnodigt voor contemplatie en bezinning. Maar daarom zijn werk in het hoekje muzak schuiven, zou een brug te ver zijn. Vlot verteerbaar is het immers niet altijd. Hecker speelt op verschillende vlakken met spanningsvelden en tegenstellingen. Hemelse en/of melancholische klanken moeten bijvoorbeeld al eens opboksen tegen rauwere, verbasterde drones en abstractere klanken. Flarden van melodieën sijpelen vaak naar de voorgrond, er wordt laptopgewijs in geknipt en geplakt en vaak is het geheel in een amorfe, veranderlijke waas van geluid ingepakt. De muziek klinkt dan ook als een wandeling in een mistig landschap waarbij de contouren van de omgevende objecten zelden duidelijk zijn.  Wat impact betreft, komt daar live ook nog het aspect volume bij dat hij nogal radicaal durft uit te spelen. Hecker bracht werk uit op gereputeerde labels als Mille Plateaux, Alien8 en recenter op Kranky.

Meer over Sonic City


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.