Eind juli treffen muzikanten van over de hele wereld elkaar traditioneel in Boechout voor Sfinks Mixed. Ook dit jaar heeft het festival weer muzikanten, dansers en acrobaten uit meer dan 20 landen op de affiche staan.

Vrijdag – Balkanbeats

Sfinks heet een festival van verrassingen en ontdekkingen te zijn, maar het heeft door de jaren heen wel een heel eigen traditie met de nodige zekerheden ontwikkeld. Een van die certitudes is sinds enkele jaren de focus die gedurende de openingsdag gelegd wordt op de muziek ook Oost-Europa. Blikvangers dit jaar daarbij zijn Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra. Met overduidelijke rockinvloeden zit gitarist en Gouden Palm-regisseur Kusturica meer in de richting van Bregovic en Shantel dan in die van pakweg vader en zoon Marković of de Fanfare Ciocărlia. Helaas haalt hij daarbij niet steeds het niveau van zijn Balkanpopcollega’s, zoals mocht blijken tijdens het teleurstellende concert op Couleur Café enkele jaren geleden.

Stereo Partizani
Stereo Partizani
Spannender klinkt de muziek van het Hongaarse Stereo Partizani. Met Gergely Barcza op akoestische en elektronische blaasinstrumenten en DJ 1000arc aan de knoppen mixt dit tweetal Balkanblazers met dubstep en pruttelende electro tot een overtuigend geheel dat niet verzandt in een potje populair rond dabberen in volksmuziek. Voor het Hongaarse duo aantreedt wordt het publiek opgewarmd door de Kroatische dj Robert Soko, die het publiek na het optreden van Kusturica ook de nacht in zal leiden.

Zaterdag – Afrikaanse reggae, energieke cumbia en mondharpen

Vanaf zaterdag draait het festival op volle kracht, met de twee hoofdpodia die elkaar strak afwisselen, waardoor het publiek zich moet reppen om elke act aan het werk te kunnen zien. Iets wat door het geregeld volzet zijn van de Clubtent vaak niet lukt. Jammer, want in de ronde tent zijn vaak de mooiste momenten van het festival te beleven. Hier zijn de verschillende muzikale tradities het puurst en het meest kwetsbaar te horen. De eerste artiesten op dit podium zijn de muzikanten van het negenkoppige Malinese Toeareggezelschap Awzal, dat gedurende het hele festival ook op het terrein zelf aan het werk te zien is.

Daarna trekt Sfinks even de kaart van de traditionele instrumenten. In de rituele muziek van de dames van Ayarkhaan uit Sakha (noord-oosten van Siberië) speelt de khomus (een mondharpachtig instrument met opmerkelijke mogelijkheden) een centrale rol en de Zuid-Koreaanse Sooeun Kwak is te horen op de 25-snarige gayageum. Met eigen, nieuwe composities voor dit traditionele instrumenten situeert deze vrouw zich eerder in de traditie van de Chinese Wu Fei dan in die van de zuiver traditionele muzikanten.

Ghalia Benali
Ghalia Benali
Voor de trage en gestileerde bewegingen van Les Etoiles du Ballet Royal du Cambodge (Cambodja) de concertavond in de circustent besluiten, treedt de van Tunesische origine, maar in België verblijvende zangeres Ghalia Benali aan. Benali bracht vorig jaar een cd uit waarop ze muziek zingt uit het repertoire van de legendarische Egyptische zangeres Oum Kalsoum. Op Sfinks is ze echter te horen met het project ‘Romeo & Leila’, het liefdesverhaal waarvan vijf jaar geleden een cd verscheen die nu opnieuw uitgebracht wordt. Begeleid door ud, percussie, cello en contrabas vertelt Benali met ragfijne muziek verschillende stadia uit een liefdesgeschiedenis. Met een minimum aan middelen (haar vocale virtuositeit offert ze op aan de expressie) weet ze een maximum aan rendement te halen, waarbij vooral de slotdelen van het programma buitengewoon ontroerend zijn.

De grote Concerttent biedt traditiegetrouw plaats aan grotere namen of muziek die het meer van het dansplezier moet hebben. Het programma van zaterdag lijkt opgebouwd rond verschillende thema’s die elkaar afwisselen. De Latijns-Amerikaanse muziek wordt vertegenwoordigd door de salsazanger Rubén Blades, de ex-minister van toerisme van Panama met een diploma rechten van universiteiten van Harvard en Panama die 20 jaar geleden reeds op het festival te horen was. Uit Colombia komt Systema Solar, dat de Colombiaanse muziek op een 21ste eeuwse leest schoeit met rappers, dj’s en laptops. Het Belgische Maguaré dat de muzikale Latijns-Amerikaanse trilogie volledig had moeten maken, moet afzeggen en wordt vervangen door de singer-songwriter Rina Mushonga: afkomstig uit Zimbabwe, maar tegenwoordig evengoed thuis in Nederland waar ze in Paradiso en de finale van de Grote Prijs belandde.

Alpha Blondy
Alpha Blondy
Afrika is naast Mushonga vertegenwoordigd met twee muzikanten die iets hebben met reggae: de Senegalees Lëk Sèn die meer naar de Afrokant neigt en de Ivoriaan Alpha Blondy die resoluut voor de Jamaicaanse vibes kiest. Deze sociaal bewogen en ondertussen 58-jarige zanger die opgroeide met de Koran en de Bijbel (wat in zijn teksten te horen is) komt zijn album ‘Vision’ voorstellen. Zoals meer van zijn collega’s doet hij dit bij voorkeur met een stevig band van een 10-tal muzikanten, inclusief blazers en achtergrondzangeressen. De avond wordt besloten door Rebel Up! en DJ Munchi & VJ M, twee Nederlandse acts die dj’s koppelen aan visuals.

Tussen al dit dansbare en goedgeluimde geweld loopt de Koerdische zangeres Ayfer Düzdaş wat verloren. Afgaande op de gevoelige natuur van haar muziek, lijkt die eerder geschikt voor de Clubtent. Hoe en of haar meeslepende en ontroerende liederen overeind blijven in de tent, is dus nog even afwachten.

Zondag – Over de grenzen

Op de slotdag van het festival is de Clubtent het decor van acts die moeilijk te plaatsen zijn. Geen enkele zuivere categorie is geschikt om de muziek van Trio Windstreken & Kamal Hors te plaatsen, al was het maar door de eigenaardige combinatie van ud, tabla, sax, fluit en het orgel dat voor een heel eigen sfeer zorgt. Mamer mag dan uit China komen, zijn nummers zijn doortrokken van de klassieke westerse songcultuur, niet zelden de Amerikaanse rootstraditie. Niet zo verwonderlijk dus dat op zijn album ‘Eagle’ zowel de Amerikaanse banjospeler Bela Fleck te horen is, als de keelzang van Ilchi (met Hanggai te horen op Sfinks 2009).

Dikanda
Dikanda
Voor wie zich nog herinnert dat de Turken in de 17de eeuw op het punt gestaan hebben om Wenen in te nemen, zal het niet verbazen dat sporen van Oosterse muziek terug te vinden zijn in Oost-Europese muziek. Dit wordt vooral duidelijk bij het Poolse Dikanda dat muzikaal een mengeling laat horen van Oost-Europese klanken, zigeunermuziek en Midden-Oosterse melodieën. 

De enige groep die aan de transculturele beïnvloeding ontsnapt is die van de Pakistaan Faiz Ali Faiz. Als persoonlijke kennis en opvolger van de veertien jaar geleden overleden Nusrat Fateh Ali Khan staat hij met twee voeten in de traditie van de zuivere, bezwerende qawwali-zangers. In 2005, 2006 en 2008 werd hij genomineerd voor een World Music Award van de BBC. De stempel van “opvolger van” is dus meer dan zomaar een promopraatje.

Net als op zaterdag lopen de lijnen in de Concerttent op zondag van Latijns-Amerika naar Afrika. De enige die niet in dit prentje past is de uit Marokko afkomstige, maar in Parijs verblijvende zangeres Hindi Zahra. In haar lo-fi luisterpop à la Emiliana Torrini zijn de invloeden van Berbermuziek of zuiderse grooves gereduceerd tot echo’s, wat haar meteen de minst “typische” Sfinksartieste van de slotdag maakt. Dit neemt echter niet weg dat haar liedjes even catchy als klein zijn.

De Amerikaanse inbreng is net als een dag voordien een mengeling van traditionele muziek met salsa-accordeonist Joaquin Diaz en de moderne sound van het continent met Bomba Estéreo. Deze Colombiaanse band met de energieke frontvrouw-rapster Liliana Saumet brengt hedendaagse cumbia: sterk elektronisch gekleurd, variërend van dubby tot helemaal ontketend. De variatie en de dynamische contrasten in de muziek kunnen echter niet verdoezelen dat de muzikale spoeling achter Saumet soms wat dun en repetitief wordt.

Khaira Arby
Khaira Arby
Dat gevaar is totaal afwezig bij de Afrikaanse delegatie, die bestaat uit twee van de meest aan te bevelen artiesten op de hele Sfinksaffiche. Dat de Malinese Khaira Arby het nichtje is van Ali Farka Touré is een leuk weetje, dat echter verwaarloosbaar wordt voor wie haar laatste album ‘Timbuktu Tarab’ (2010) beluistert. De ritmiek is gelaagd en verraderlijk en staat zo in de grote Malinese traditie, wat ook gezegd kan worden van het stevige stemgeluid van Arby zelf. Bij momenten 100% traditioneel, kan de groep het ook meer over een rockende boeg gooien, waarbij echter nooit de integriteit van de muziek verloren gaat: een kwaliteit die eerder zeldzaam is. 

Dezelfde klasse is te horen in de supergroep AfroCubism: een ontmoeting van de Cubaanse band van Eliades Ochoa met Africa’s finest, waaronder Toumani Diabaté, Bassekou Kouyaté en Baba Sisokko. Dit was band die producer Nick Gold vijftien jaar geleden voor ogen had, toen hij – wachtend op de aankomst van de Afrikanen – alvast wat begon te werken met de Cubanen. Het gevolg tourde enkele jaren later de wereld rond als de Buena Vista Social Club. Bijna anderhalf decennium later kwam het project alsnog van de grond, won het titelloze album de Songlines World Music Awards in de categorie Cross-Cultural Collaboration en staat de ontmoeting van Cubaanse en Malinese muziek alsnog als afsluiter op het Sfinkspodium. Geen voor de hand liggende keuze, want de het resultaat is eerder zangerig, speels en geraffineerd dan explosief. Zo krijgt Sfinks dit jaar echter wel een muzikale afsluiter het festival waardig en dat is de afgelopen edities wel eens anders geweest.

Naast de artiesten op de twee grote podia is er op Sfinks ook actie in de piepkleine Cabaña waar dj’s uit België en Nederland wereldgrooves draaien en zijn er op het terrein voorstellingen te zien van een circus uit Burkina Faso, religieuze drums, rituele dans en acrobatie uit India. Wat dit jaar niet op het festival te bewonderen valt, is flamenco. Zo durft het “traditionele” festival ook al eens te breken met een traditie van jaren. Gelukkig is er meer dan genoeg ander muziekwerk dat de spreekwoordelijke leemte kan opvullen.

Meer over Sfinks Mixed 2011


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.