Minder bekend dan de Austro-Germaanse Lieder uit de romantiek, zijn de Franse Mélodies uit de belle époque. Nochtans behoren deze werken tot de allermooiste muziek voor stem en piano. Chansons gezongen door een sopraan met een kristallijne stem en perfect inlevingsvermogen, met grote expressiviteit begeleid op het juiste instrument: in de handen van Sandrine Piau en Jos Van Immerseel veranderen de juwelen van Fauré, Debussy en Poulenc in puur goud.

Sandrine Piau (foto: Antoine Le Grand / Naïve)
Sandrine Piau (foto: Antoine Le Grand / Naïve)
Sandrine Piau behoort samen met Véronique Gens, Christine Schäfer en Anne-Sofie von Otter tot de grote sopranen die zich oorspronkelijk via het Barokke repertoire lieten gelden. Inderdaad heeft Piau al een indrukwekkend aantal cd's uitgebracht met werk van Rameau, Handel, Purcell, Bach en Couperin. Ondertussen kwamen ook al Haydn en Mozart (onder andere in De Munt) aan bod, om via Brahms tot de twintigste eeuwse muziek te komen. De puurheid, helderheid en technische briljantie die nodig is voor de interpretatie van het Barokrepertoire wordt hierbij perfect getransponeerd naar latere tijdvakken. Dat haar stembehendigheid en intonatie-perfectie, gekoppeld aan een weelde in zachte toetsen, zijn vruchten afwerpt in dit moderner repertoire, was de voorbije jaren te horen in de lied-cd's 'Evocation' en 'Après un rêve'. De fenomenale Fauré die ze hierop liet horen, belooft veel voor Piau's concerten in Brugge, Antwerpen en Brussel.

Jos Van Immerseel werkte al eens met Sandrine Piau samen en dat voor een Debussy-cd getiteld 'Mélodies'. Dat het duo perfect samen past, blijkt bijvoorbeeld uit de combinatie van Piau's perfecte stijlgevoeligheid en aandacht voor de tekst, hand in hand met Van Immerseels grote nauwkeurigheid voor wat partituur en instrumentarium betreft. Samen staan ze dus garant voor een inzichtelijk-expressieve lezing van de Franse parels. Wat het instrument betreft, bedient Jos Van Immerseel zich van een Erard uit 1897 uit zijn eigen collectie, een klavier waarvan de transparante klank perfect past bij het delicate van de liederen. Het is een kleurrijk stuk vakmanschap dat toentertijd specifiek werd gebruik voor het intieme begeleiden van zangstem of voor andere kamermuziek. Jos Van Immerseel zal er ook solo op te horen zijn in Poulencs vreugdevolle 'Mouvements perpétuels', in enkele van diens 'Nocturnes' en in de weergaloze 'Estampes' van Debussy, zijn eerste echt impressionistisch geïnspireerde pianomuziek.

Evenals de liedcomponisten uit Duitsland en Oostenrijk zochten de Fransen de mooiste poëzie uit om op te toonzetten: Théophile Gautier, Paul Verlaine, Stéphane Mallarmé, ... Gabriel Fauré was overigens de eerste om het Franse lied gestalte te geven, want de componisten voor hem hadden dit genre niet echt ontwikkeld en een werk als bijvoorbeeld Berlioz' 'Nuits d'été' genoot weinig bekendheid. De gedichten waarop Claude Debussy zijn muziek componeerde zijn vaak symbolistisch geladen en de kunst is om deze wereld op meditatieve wijze te evoceren. Het hanteren van de stem als een volmaakt etherisch instrument is noodzakelijk in het sensueel benaderen van de vaak minimalistisch-recitatieve partituur. Gelukkig begrijpt Sandrine Piau de kunst om zorgvuldig te fraseren en articuleren en zonder al te diep timbre of overdreven vibrato klank te maken. Naast Fauré en Debussy klinkt op beide avonden trouwens ook nog Francis Poulenc, wiens grote frisheid altijd verkwikkend werkt binnen een concert. Zijn liederen hebben door hun ondeugende en opstandige karakter trouwens nog geen museale bijklank gekregen. Het is die muziek die de pols van het publiek terug de hoogte in kan jagen, na de onaards-zalvende klanken van Fauré en Debussy.

Sandrine Piau
Sandrine Piau
Twee rasmuzikanten ten dienste van prachtige muziek, dat is wat beide concerten in Brugge, Antwerpen en Brussel te bieden hebben. Sandrine Piau staat garant voor een diepzinnige en gebalanceerde aanpak in haar melodieën en van haar begeleider Jos Van Immerseel kan men niet meer verwachten dan dat hij op meesterlijke wijze responsief zal zijn en daarnaast zal schitteren in de solowerken die hij als intermezzi tussen de zangstukken door zal brengen. Dit programma heeft dan ook alles in zich om een overstijgende concertavond te worden.

Meer over Sandrine Piau & Jos van Immerseel - Mélodies de Paris


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.