Rock Herk werd voor het eerst georganiseerd in 1983 en is misschien wel ’s lands meest onderschatte zomerfestival. Reeds drie decennia lang mijdt de organisatie de platgetreden paden door artiesten te programmeren die weliswaar in selecte kringen naam en faam genieten, maar onder de radar van de mainstream blijven.
Gaande van lo-fi indierock over heavy beukwerk tot meer experimentele gitaarexploten: de affiche van Rock Herk biedt steevast plaats aan zowel gereputeerde oude knarren als hongerige jonge wolven. Ook de liefhebbers van elektronische en dansbare klanken komen aan hun trekken. Voortgestuwd door een hart voor goede muziek en een grote groep vrijwilligers groeide het oudste alternatieve festival van het land uit tot een kwaliteitslabel.
Als gevolg van twee tegenvallende – lees: uitgeregende – edities in 2011 en 2012 kwam de organisatie financieel echter in woelige wateren terecht. Tijdens een hartverwarmende crowdfundingcampagne werd gelukkig bijna 60.000 euro ingezameld om het voortbestaan van Rock Herk veilig te stellen. Ook de tweeëndertigste jaargang stelt niet teleur wat betreft muzikale fijnproeverij.
Op vrijdag 18 juli is een glansrol weggelegd voor de Belgen. Het Antwerpse School Is Cool hoeft eigenlijk geen introductie: de prettig gestoorde bende rond zanger/gitarist Johannes Genard won in 2010 Humo’s Rock Rally met euforische popsongs vol glasheldere melodieën en opzwepende ritmes. Op zijn vindingrijke debuut ‘Entropology’ (2011) combineerde de groep het grote gebaar van Arcade Fire met het eclecticisme van het vroege dEUS. Na het vertrek van violiste Nele Paelinck en percussionist Andrew Van Ostade blijkt de klankkleur van de jongste plaat ‘Nature Fear’ iets donkerder, maar luisterrijk stilisme is helemaal intact gebleven.
Six Hands is een instrumentaal triumviraat uit Hechtel-Eksel dat in de afgelopen editie van Limbomania (het popconcours van de provincie Limburg) zowel de publieksprijs als de derde plaats van de jury toebedeeld kreeg. Gitaar, bas en drum versmelten naadloos tot gelaagde mathrock waar friemelende melodielijnen, onstuimige ritmes en stuwende bassen de dans uitmaken.
De Welshmen van Bastions houden zich op in het schemergebied tussen hardcore en metal. Het kwartet koppelt kervende riffs, uitzinnige drums en gutturale zang aan slepende breaks en grimmige gitaarsalvo's. Op het tweeluik ‘Bedfellows: The Bastard Son’ (2013) en ‘Bedfellows: The Forgotten Daughter’ (2014) pakken donkere onweerswolken samen boven een intense smeltkroes van snijdende gitaren, monumentaal slagwerk en viscerale vocalen. De resulterende zondvloed kan het festival gelukkig alleen maar ten goede komen.
Op zaterdag 19 juli zijn de buitenlanders goed vertegenwoordigd. God Is An Astronaut bedient fans van postrock in zijn meest klassieke vorm. Het Ierse kwartet boetseert subtiele piano, epische gitaren en jazzy drums tot prachtig gearrangeerde, langgerekte klanktapijten die refereren aan Mogwai en Explosions in the Sky. De groep doet weinig moeite om het genre van nieuwe creatieve impulsen te voorzien, maar staat steevast garant voor een filmische geluidstrip die bol staat van de emotie en intensiteit.
Het Leuvense Musth laat zich inspireren door de zwalpende postmetal van ISIS en Neurosis. Debuutplaat ‘Padjelanta’ uit 2011 miste op vlak van sound en compositie de maturiteit om zijn grote voorbeelden naar de kroon te kunnen steken, maar daar kwam vorig jaar verandering in met het even meeslepende als overweldigende ‘Ebb & Flow’. Musth verstaat de kunst om een zinderende spanningsboog te construeren die zowel heupwiegend wegdromen als compromisloos headbangen toelaat.
Naast het Zottegemse Dunk!festival is Rock Herk één van de weinige DIY-initiatieven die in deze economisch barre tijden het hoofd boven water weet te houden, zonder aan kwaliteit in te boeten of commerciële compromissen te sluiten. Dankzij de online gemeenschap kan iedereen ook dit jaar genieten van alternatieve rockmuziek in al zijn maten en vormen. Doe er dus uw voordeel mee.