Na de indrukwekkende programmatie van dit jaar, pakt de Handelsbeurs ook volgend seizoen weer uit met een indrukwekkende reeks topartiesten. Wie de reeks Kwartet dit jaar volgde, zal reikhalzend uitgekeken hebben naar wat nog komt: kan de meest intieme zaal van Vlaanderen de verblijdende teneur behouden? Het antwoord is volmondig ja, zeker met de (terug)komst van het Pavel Haas en Belcea Quartet. Deze jonge kwartetten van topniveau die het grote repertoire aanpakken met een ongekend vurig enthousiasme, zijn bijna metaforisch te noemen voor de werking en uitbouw van het stijlvolle Gentse podium. Veel moois om naar uit te kijken en als prelude daarop nog een van de hoogtepunten van dit jaar: het Quatuor Ébène!
Het is moeilijk te bedenken welke kamermuziek-cd de laatste jaren meer de aandacht van de internationale muziekpers kreeg dan die van het jonge Franse ensemble Quatuor Ébène. In de muziek van Fauré, Debussy en Ravel voelen de vier muzikanten van het kwartet zich duidelijk heel erg thuis en de opname die ze ervan maakten was meteen goed voor een van de hoogste klassieke muzieknominaties: de Gramophone Award Recording of the Year in 2009. Niet verwonderlijk dat de keuze van de broers Capuçon en label Virgin Classics op het viertal viel om te figureren in Fauré's twee pianokwintetten op hun prestigieuze opname van de volledige kamermuziek. Sinds het kwartet een exclusiviteitscontract tekende bij Virgin geniet het overigens de faam die het bij het grote publiek verdiend.
Tot Schuberts late kamermuziek behoren naast enkele onvolprezen pianosonates ook drie strijkkwartetten en het fenomenale strijkkwintet dat twee maanden voor Schuberts dood in 1928 werd geschreven. Het bekendste strijkkwartet is zonder meer 'Der Tod und das Mädchen', doch in hetzelfde jaar 1824 ontstond nog een meesterwerk in het genre: het 'Rosamunde'-kwartet. De naam is ontleend aan Schuberts gelijknamige drama, waarvan een liedachtige melodie in het tweede deel van het kwartet wordt gebruikt. Schaduw en licht wisselen in het ambivalente werk met elkaar af en de getormenteerde ziel van de zieke Schubert is latent aanwezig.
Het Quatuor Ébène staat gekend om zijn roekeloze spel vol vreugde, wat tot spannende concerten leidt. Dit alles tevens met een absolute technische perfectie, homogeniteit en klankschoonheid. Misschien kan een jazzy uitsmijter verwacht worden als bisnummer, zoals ze die brachten op hun cd 'Fiction' – een dubbelzinnig project waarmee het leek of de vier hun ziel aan de commerciële duivel hadden verkocht. Hun laatste Mozart-cd plaatste hen echter meteen terug op de kaart. Genoeg redenen dus om dit concert te willen zien en horen.