Bekend bij het grote publiek vanwege zijn uitzonderlijk mooie opnames van de cellosuites van Bach, geniet Pieter Wispelwey onder melomanen de status van een absoluut topsolist. Virtuoos, heel geïnformeerd en hoogst creatief-geïnspireerd weet hij zijn concerten dikwijls tot een onvergetelijke belevenis te maken. Met een volledig aan Beethoven gewijd programma komt hij midden januari naar het Concertgebouw van Brugge, vergezeld van de meest frisse pianofortist van het moment, Kristian Bezuidenhout.

Pieter Wispelwey (foto: Benjamin Ealovega)
Pieter Wispelwey (foto: Benjamin Ealovega)
Het is altijd uitkijken naar concerten en nieuwe opnames van Pieter Wispelwey. Hij weet de muziek steeds weer te benaderen met een levendigheid en een verwondering die in zijn hoog-energetische, maar verfijnde cellospel altijd tot vuurwerk leiden. Daarbij beperkt hij zich niet tot een bepaald genre. Als een van de eersten beheerste hij zowel de aanpak, het retorisch doorzicht en het instrumentarium van de barokspecialisten, als de visie en moed om hedendaagse klassieke muziek met klasse tot klinken te brengen. Uiteraard behoort ook alles tussen deze uitersten tot zijn repertoire. Wat hierin opvalt, is dat Wispelwey altijd heel muziek-historisch gedocumenteerd is en opvallend goed geluisterd heeft naar de bestaande opnames van de werken. Hij kan een romantisch werk bekijken met de analytische blik van een barokcellist en laat zich hierbij niet afschrikken om bij andere vertolkers inspiratie op te doen. Hieruit blijkt op zijn minst dat Wispelwey niet bang is van zijn eigen creativiteit en inderdaad voelt men tijdens zijn extraverte concerten dat hij zich als muzikant altijd opnieuw laat aanspreken door de partituur en ze telkens opnieuw uitvindt.

Na zijn lange samenwerking met Paolo Giacometti, die Wispelwey steevast op pianoforte begeleidde in het kamermuziekrepertoire voor cello, ontstond een kleine tien jaar geleden een samenwerking die resulteerde in vier cd's met pianist Dejan Lazic. Het absolute hoogtepunt daarvan en misschien zelfs algemeen in Wispelweys volledige cd output bestaat uit een dubbel cd met de integrale muziek voor cello en piano van Beethoven. Hij had dezelfde werken trouwens nog eens tien jaar eerder opgenomen met Paul Komen op pianoforte, om maar te zeggen dat men als artiest in dit repertoire (net als bij de cellosuites van Bach) nooit tot "de definitieve uitvoering" komt. In elk geval onderscheidde de recentere opname zich door scherp en lenig cellospel en door een enorme vitaliteit en spontaniteit in het zoeken naar vernieuwing in het alom bekende. Combineer dat met Wispelweys meesterlijke zin voor ritmiek en frasering en hieruit volgde een totale, genre-overstijgende ontroering.

De vijf cellosonates zijn werken die in elk van de drie te onderscheiden periodes van Beethovens muzikale productie zijn in te delen. De eerste twee (opus 5) zijn vroege werken die duidelijk de invloed van Haydn en Mozart dragen. Het vormen zijn eerste werken voor klavier en een solostrijker, dus ze zijn nog voor zijn eerste vioolsonates ontstaan. Misschien voelde Beethoven minder druk bij het schrijven voor cello omdat zijn beide voorgangers geen sonates voor dit instrument hadden voortgebracht. De derde sonate opus 69 is een triomf uit de middenperiode met prachtig melodisch materiaal waarin lyriek en ritmische spitsvondigheid vechten om de grootste superlatieven. De twee laatste sonates uit opus 102 tenslotte zijn werken uit de revolutionaire late periode, vol onconventionele vormelijke veranderingen, harmonische gewaagdheden en ritmisch choquerende vondsten. Op een concertavond kan men onmogelijk alle vijf de sonates spelen, dus moesten Wispelwey en Bezuidenhout een keuze maken. Dat hebben ze goed gedaan, want met de tweede sonate uit opus 5 en opus 102 kiest het duo telkens het diepgaandste uit de paren. Getuige de sombere trage inleiding van het vroeg werk en het intens melancholische langzame deel uit het sluitstuk. Daarnaast wordt natuurlijk de derde sonate gespeeld, alsook twee variatiereeksen op bekende thema's, een door Beethoven uitstekend beproefd genre waar zijn toenmalig publiek verzot op was.

Kristian Bezuidenhout (foto: Marco Borggreve)
Kristian Bezuidenhout (foto: Marco Borggreve)
Van Wispelwey is geweten dat hij een genereuze artistieke persoonlijkheid heeft. Hoog zijn dan ook de verwachtingen over wie hij meeneemt als pianist. Kristian Bezuidenhout is een Zuid-Afrikaanse pianofortist die gewend is met grote namen te werken, getuige daarvan zijn liedbegeleidingen voor Jan Kobow en Mark Padmore. Dat hij ook als Beethovenvertolker tot de allergrootsten behoort, bewees hij in een recente opname met violiste Viktoria Mullova voor Harmonia Mundi, het label waarbij hij momenteel onder contract staat. De grootste affiniteit liet hij echter blijken met de muziek van Mozart, niet enkel als begeleider in vioolsonates met Petra Mullejans, maar ook in het solorepertoire waarvan binnenkort het derde volume van een begerenswaardige cyclus verschijnt. Alle condities lijken dus optimaal voor een geniaal concert. De drie verschillende gezichten van Beethoven binnen een uniforme bezetting, met Pieter Wispelwey als een monument onder de cellisten die zich specifiek in dit repertoire reeds enorm verdienstelijk maakte, begeleid door Kristian Bezuidenhout die een van de meest veelbelovende nog jonge musici van het moment is. Niet in de laatste plaats dient vermeld dat dit doorgaat in Vlaanderens met voorsprong meest welluidende concertzaal, wat de verwachtingen uiteraard nog verder aanscherpt.

Meer over Pieter Wispelwey & Kristian Bezuidenhout - Beethoven


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.