De omstandigheden zijn optimaal om het nieuwe jaar met een topconcert te starten. In het Concertgebouw Brugge zijn twee van de meest inspirerende muzikanten van het moment verenigd in een hoogtepunt van het liedrepertoire. Mark Padmore en Kristian Bezuidenhout tekenen immers voor een diep-doorvoeld en theatraal geladen ‘Die schöne Müllerin’ van Franz Schubert, althans als Padmore live de kwaliteit van zijn recente cd-opname kan evenaren.

Kristian Bezuidenhout (foto: Marco Borggreve)
Kristian Bezuidenhout (foto: Marco Borggreve)
Kijkt men naar Schuberts lied-output, dan vallen zeker de drie late cycli op, waarvan de laatste, 'Schwanengesang', pas na de dood van de componist verscheen en meer heterogeen is dan de twee vorige. 'Die Schöne Müllerin', gevolgd door 'Winterreise', vormen echte cycli in die zin dat ze een programmatisch geheel construeren. Vooral in 'Winterreise' is de tragiek hiervan zo meesterlijk in de muziek vormgegeven, dat het ontegensprekelijk een van de hoogtepunten uit het liedrepertoire blijft. De vroegere cyclus 'Die Schöne Müllerin' bevat eveneens donkere kanten, zoals men die in bijna al het mature werk van Schubert tegenkomt, maar hier is de toon initieel toch optimistisch. Dat beide cycli op gedichten van Wilhelm Müller werden geschreven, toont op z'n minst de grote fascinatie van de late Schubert voor diens poëzie.

De voorbije jaren verscheen een van de meest opgemerkte integrales van Schuberts drie liedcycli door tenor Mark Padmore en pianist Paul Lewis. Dat die laatste na zijn onvolprezen Beethoven-integrale nu met veel succes het piano-solowerk van Schubert aan het opnemen is voor Harmonia Mundi, bewijst allicht zijn grote affiniteit voor de componist. Met Mark Padmore hoort men een in deze cycli werkelijk superbe stem, met fantastische kleuren in de hogere tonen. In het gevoel voor drama dat hij in de liederen legt, schemeren zijn roots in de barokmuziek door. Het is in deze wereld, met prachtige Bach-opnames maar ook wereldlijke opera, dat de Engelsman zijn internationale faam te danken heeft. De laatste jaren heeft hij zijn repertoire echter verbreed en neemt hij niet alleen Schubert, maar ook Britten en hedendaagse muziek op. De theatraliteit die hij soms in Schubert injecteert, doen overigens denken aan zijn collega-tenor en landgenoot Ian Bostridge.

Mark Padmore (foto: Marco Borggreve)
Mark Padmore (foto: Marco Borggreve)
Theater en verbeelding is ook wat het spel van de Zuid-Afrikaanse fortepianist Kristian Bezuidenhout kenmerkt. Wie deze man in zijn hoog-energetisch en vol poëzie zittende integrale van Mozarts muziek voor klavier solo bezig hoort, is geïntrigeerd van begin tot eind. Dat hij dezelfde zin voor perfectie en fantasie in zijn werk als kamermuziekpartner doortrekt, was te horen in zijn samenwerkingen op cd in vioolsonates van Mozart en Beethoven. Met Mark Padmore werkte hij samen aan een Schumann-cd. Hun interpretatie van de 'Dichterliebe' kon zich meten met de beste. De vorige jaren was Bezuidenhout tevens meermaals te gast in het Concertgebouw Brugge, onder meer om als toetsenist dienst te doen in cellosonates van Beethoven. De inspiratie, de lyrische kracht en technische bravoure van Bezuidenhout konden zich meten en optrekken aan de diepgewortelde en meest spontaan-universele cellistieke kracht van Pieter Wispelwey. Het werd een van de beste kamermuziekconcerten van 2012. En dat zou met dit liedrecital van Padmore en Bezuidenhout wel eens gelijkaardig kunnen zijn voor het nieuwe jaar.

Meer over Mark Padmore & Kristian Bezuidenhout - Die schöne Müllerin


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.