Wie vandaag de dag beweert dat elektronische muziek uitsluitend een dansgebeuren is, mist enkele essentiële stappen in de de evolutie van deze stijl. Halverwege de 20ste eeuw werd die min of meer geboren uit het experiment met allerhande machines. Sindsdien heeft het genre zich alsmaar meer ontwikkeld en zijn er vele afkooksels ontstaan onder deze algemene noemer. Maar zoals dat dikwijls het geval is, blijven vele pareltjes onbelicht voor de meeste mensen. Cultuurcentrum Luchtbal, met gastprogrammator Dago Sondervan, laat het publiek daarom in vier avonden kennismaken met de meest uiteenlopende stijlen uit het hele elektronische muziekspectrum. Wie de kern wil smaken, moet de noten kraken.
Los van de partituur
Voor muzikale duizendpoot en programmator Dago Sondervan zal het niet al te moeilijk geweest zijn de afwisselende line-up van dit festival in elkaar te boksen. Hij is immers vertrouwd met de muziek en kent genoeg artiesten in het milieu om een programma van 4 avonden mee te vullen. Als artiest staat hij zelf ook soms op het toneel; voornamelijk als drummer. Zo komt hij de eerste avond al, op donderdag 29 april, met een collectief van drummers onder de artistieke noemer Drummers Without Drums met de artiesten Teun Verbruggen (Jef Neve Trio, Flat Earth Society of kortweg FES) en Roel Poriau (Think Of One). Ze kennen alle drie hun weg in de elektronische muziek en laten daarom dit keer hun akoestische instrumenten thuis. Afwachten dus of het hier zal gaan om prikkelende of explosieve ritmesecties...
Niet alleen zij komen los van de partituur om het pad van de improvisatie te bewandelen. Internal Sun is het eenmansproject van de bezige bij in Andrew Claes die vooral bekend is van groepen als Brazzaville en Go Tell. Hij zal met elektrische saxofoon en het nodige toegevoegde gereedschap de luisteraar voorzien van een abstractie in geluid. Naar het einde van de avond wordt het tempo opgedreven naar razendsnelle breakcore met een flinke dosis humor erbij. De wereldbekende Belg Sickboy resamplet popnummers en vermaalt die met ratels en beats tot hevige geluidsmuren. Schrik dus niet als in deze postmoderne muziekinterpretatie de halve top 2000 voorbij komt.
Wie de kans krijgt op vrijdag 30 april de maand af te sluiten met een optreden van Plaid, moet die met beide handen grijpen. Ed Handley en Andy Turner waren leden van The Black Dog die aan de wieg stonden van de jaren ’90 elektronische muziek. Met het fantastische album ‘Not For Threes’ dat op het pionierslabel Warp uitkwam, verwierf het duo terechte bekendheid. Plaids muziek is luchtig met vrolijke deuntjes die het wegdromen mogelijk maken in een mysterieuze klankenwereld.
De rest van de avond wordt mede ingekleed met twee live-sets van eigen bodem. Opnieuw Dago Sondervan pakt uit met drums maar doet dat onder de naam Anton Price waarin hij zijn akoestisch slagwerk aanlengt met warme, computergegenereerde melodieën. Eind jaren negentig werd zijn eerste ep in het Amerikaanse tijdschrift XLR8R onthaald als de nieuwe Balil (lid van The Black Dog). Onlangs verscheen een ep en een verzamelalbum met een overzicht van zijn muziek uit de periode 1998 – 2008. Hakkelende en borrelende ritmes zetten de toon, melodieuze waves maken het af.
Buiten structuur is er ook een focus op textuur met de atmosferische glitch-electronica van Sendai. Dit is het samenwerkingsproject van de techno-dj Peter Van Hoesen, die onlangs resident dj werd in de Brusselse club Fuse, en Eavesdropper, een oudgediende van de Belgische elektronicascene met heel wat soundtracks op zijn palmares.
Zaterdag 1 mei is het aan de dj’s die met hun muziek vooral op de benen zullen mikken. Dago, Stekker, Raphael en Jakuzi ontfermen zich over de draaitafels en krijgen de mogelijkheid hun favoriete dancegenres uit te diepen. De grote kers op de taart van deze avond is de levende legende Kirk Degiorgio, beter bekend als As One en één van de grootste melodieuze technoproducers van de UK. Doorheen de jaren heeft hij een heel eigen stijl ontwikkeld die een mengeling omvat van menslievende Detroit-techno, soul, funk en fusion.
Voor het experiment is het wachten tot de laatste avond, want zondag 2 mei zal voor velen een unieke ervaring worden met een buitengewone tak binnen de elektronische muziek. Live-coding is een manier van musiceren waarbij in real time software gemaakt wordt met codes die klanken voortbrengen. Deze geïmproviseerde manier van muziek maken ontstond als reactie op de statische kwaliteit van laptop optredens. De Britten Alex McLean en Dave Griffiths van het live-coding trio SLUB ontwikkelen beiden hun eigen software en worden tot de pioniers van de Engelse live-coding scene geprezen. Tijdens het optreden worden de verschillende codes geprojecteerd zodat de luisteraar min of meer de evolutie van de compositie kan volgen.
Lambda geeft een mooi aanbod aan muziek naar de vele talen uit de wereld van de elektronica. Het festival vormt daarom een prima introductie voor het onbevangen publiek zonder daarbij de bedreven elektronicaliefhebbers teleur te stellen.