Voor de eerste tournee van 2014 sturen de JazzLab Series het trio OakTree samen op pad met rietblazer Joachim Badenhorst, een double bill die garant staat voor enkele avonden uiterst geconcentreerde muziek.
De muzikanten van OakTree ontmoetten elkaar tijdens hun lessen vrije improvisatie aan het conservatorium van Brussel. Flarden daarvan schemeren nog door op het debuutalbum van de groep, ‘A Dos d’âmes’ dat verscheen in 2012. Naast duidelijk gecomponeerde songs is het drietal van accordeonist Thibault Dille, zangeres Sarah Klenes en de Luxemburgse celliste Annemie Osborne daarop ook te horen in geïmproviseerde stukken die echter steeds toegankelijk blijven. Vaak kunnen die zelfs genieten van de dromerige sfeer van de gecomponeerde tracks. Die klinken op hun beurt dan weer uitgesproken melodisch en laten meer dan eens een nostalgische zolderkamerromantiek horen, waardoor OakTree sterk in de lijn van het Amerikaanse Tin Hat (Trio) komt te liggen. Wendbaar in het samenspel, elegant, maar niet zomaar luchtig, vertoeft de groep continu op kamermuziekniveau. Duidelijke invloeden van jazz, popsongs en Frans chanson worden mooi gemengd met dromerige walsen en scherpe accenten die voor een tangorandje zorgen.
OakTree
Voor de meeste concerten van haar JazzLab Series tour zal het trio systematisch uitgebreid worden tot een kwartet. In Antwerpen, Oostende en Sint-Niklaas komt euphoniumspeler en trombonist Michel Massot (Trio Grande) de gelederen versterken. In Geel, Kortrijk en Brugge speelt OakTree samen met de blinde vioolvirtuoos Tcha Limberger die zijn strepen verdiende bij onder meer Aka Moon, het Budapest Gypsy Orchestra en les Violons de Bruxelles en in Gent, Parijs en Luxemburg is het de beurt aan de Baskische multi-instrumentalist Kristof Hiriart.
Voor de Belgische concerten van de tour wordt de set van OakTree voorafgegaan door een soloconcert Joachim Badenhorst. Zijn jarenlang verblijf in New York hebben deze rietblazer een indrukwekkend adressenboekje opgeleverd en zo is hij een vaste klant geworden bij muzikanten als Samuel Blaser, Han Bennink, Thomas Heberer, Tony Malaby, Steve Swell en Hilmar Jensson.
Joachim Badenhorst
Net als zijn collega’s van OakTree is Badenhorst niet de man van de brute kracht. Waar het Belgisch-Luxemburgse drietal echter inzet op melodie en een duidelijke metriek, investeert Badenhorst vooral in geluid. Sleutelwoorden daarbij zijn beheersing, minuscule nuances en speciale technieken die hem in staat stellen het sonore vocabularium van de (bas)klarinet en de tenorsax uit te rekken tot in vaak onherkenbare regionen. Badenhorst paart een indrukwekkende techniek daarbij aan een flair voor opbouw, waardoor zijn muziek nooit een louter klankexperiment wordt. Evolutie, doorloop en vooral het nemen van de nodige tijd, maken van zijn soloperformances concerten die de aandacht van de luisteraar op verschillende fronten weet te prikkelen en vast te houden: een kwaliteit die niet iedereen gegund is.