Eind november strijkt de Joodse cultuur traditiegetrouw neer in het Zuiderpershuis voor enkele concerten die van ver of van dichtbij te maken hebben met klezmer.
Dat het Internationaal Joods muziekfestival slechts twee avonden in beslag neemt, betekent niet dat liefhebbers van klezmer en aanverwante muziek het zomaar links moeten laten liggen. Met name op 27 november passeert een van de boeiendste, joodsgeoriënteerde muzikanten in Antwerpen: Frank London. Deze Amerikaanse trompettist slaagt er al decennia in om een breed publiek warm te maken voor klezmer door die op een overtuigende wijze te mengen met popelementen en jazz. Dit echter zonder te bezuinigen op muzikaliteit.
De tweede avond van het festival staat in het teken van de jongere generatie die twee concerten mag vullen: het eerste is voor de 27-jarige Israëlische jazzpianist Omri Mor, (die te horen zal zijn in een soloset) en het tweede voor de enkele jaren oudere Franse klarinettist Yom. Met dit typische instrument staat Yom met twee voeten in een roemruchte klezmertraditie die tijdens de vorige editie van het festival vertegenwoordigd was door Joel Rubin en David Krakauer.
Hun jongere collega komt naar Antwerpen met een project rond Naftule Brandwein. Deze in 1963 overleden klarinetlegende noemde zichzelf de koning van de klezmerklarinet, wat Yom meteen een vrijgeleide geeft om zichzelf – niet zonder de nodige zelfrelativering – te promoten als de nieuwe koning van de klezmerklarinet. Daarbij dwaalt hij muzikaal doorgaans niet zoveel van het vertrouwde pad af. Zijn virtuositeit ligt recht in de lijn van zijn illustere collega’s, waardoor zijn zelfgekozen eretitel misschien iets minder over the top is dan op het eerste gezicht zou lijken.