Met de reeks Ictus Zone geeft het ensemble voor hedendaagse muziek Ictus het podium van de Terarken zaal in BOZAR aan jonge musici en ensembles. Na de eerste met ZWERM is het op 20 december aan het Nadar Ensemble.
Het Nadar Ensemble blies in 2012 zes kaarsjes uit en heeft zich in die periode in de kijker gewerkt als een opmerkelijk collectief van componisten en muzikanten. De groep belandde in geen tijd op festivals als TRANSIT, Ars Musica en What’s Next en in 2012 werd het uitgenodigd door de Internationale Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt en de Donaueschinger Musiktage.
Voor Zone Ictus worden de Nadar-honneurs waargenomen door drie muzikanten. De centrale figuur van de avond is pianiste Elisa Medinilla die studeerde bij onder andere Daan Van De Walle, Luk Vaes, Ian Pace en Andreas Staier. Zij zal te horen zijn in pianowerk van twee opmerkelijke componisten: de Oostenrijker Peter Ablinger en zijn Duitse collega Michael Beil.
Michael Beil werkt in zijn oeuvre veelal rond de relatie tussen live uitgevoerde muziek, elektronica en video waarbij hij vaak de een link legt tussen de in de zaal uitgevoerde muziek en het ontstaansproces van het uitgevoerde werk. ‘Mach Sieben’ vraagt dan ook meer van een uitvoerder dan het louter “spelen” van de muziek. Voorafgaand aan het concert wordt er immers een video-opname gemaakt van de pianiste, terwijl zij het werk speelt. Deze video wordt dan tijdens de concertuitvoering naast de live uitvoering geprojecteerd, maar dan in omgekeerde versie, van achter naar voor.
‘Mach Sieben’ maakt deel uit van een reeks composities die genoemd zijn naar een fragment toverspreuk uit ‘Faust’ van Goethe. Liefhebbers van horror- en thrillerfilms zullen deze link graag aangrijpen om bij het beluisteren en bekijken van de achterwaarts afgespeelde beelden en klanken de link te leggen met hun cinefiele fascinatie. Toch ligt volgens Beil zelf deze associatie uitsluitend bij de luisteraar. Al maakt die wetenschap ‘Mach Sieben’ niet minder fascinerend.
Medinilla koos voor de tweede editie van Ictus Zone voor de stukken met de stemmen van de Duitse actrice en zangeres Hannah Schygulla, jazzzangeres Billie Holiday (die hier niet zingt, maar spreekt) en componist Arnold Schönberg.
Voor het laatste werk op het programma, ‘Shopping 4’ van de Duitse componist Michael Maierhof laat Medinilla de piano voor wat die is en vormt ze aan trio met Nadar-collega’s Yves Goemaere en Dries Tack. De heren zijn in het dagelijkse leven percussionist en klarinettist, maar zullen, net als Medinilla, voor ‘Shopping 4’ te horen zijn met ballonnen. Door die te bespelen met natte sponsjes ontstaat er geritmeerde noise die verrassend rijk klinkt. Verschillende kleuren, ritmes, toonhoogtes en dynamische schakeringen garanderen een rijk klankbeeld dat nog gevarieerder wordt door de diverse relaties tussen muzikanten: nu eens strak homofoon, dan weer in repetitieve contrapuntische lagen waarbij eerder aangehaalde figuren opnieuw verschijnen. Muziek om geamuseerd naar te luisteren én te kijken. Ook dat is moderne muziek in de 21ste eeuw.