Gent Jazz bestaat 10 jaar. Een feesteditie dus. De entourage zal de zomerse stemming in en rond op de Bijlokesite ongetwijfeld aanwakkeren en ook de line-up doet het beste vermoeden. Want ondanks het ontbreken van vrijere jazz op de affiches, die men de laatste jaren quasi uitsluitend op Jazz Middelheim krijgt voorgeschoteld, staat alweer heel wat moois geprogrammeerd.
Belangrijke figuren op openingsdag
Michel Portal Bailador
Op de eerste dag van het festival, met name donderdag 7 juli, hebben de programmatoren al meteen twee opzienbarende bands beet. Bij wijze van opwarmer is er eerst het
Nathan Daems Quintet, dat vorig jaar de (tevens door Gent Jazz georganiseerde) competitie Jong JazzTalent Gent won en daarom de aftrap mag geven van deze editie. Saxofonist Daems ontleent zijn stijl aan beroemde voorgangers, maar geeft een hedendaagse tint aan de jazztraditie. Aan de zijde van de vindingrijke pianist Fulco Ottervanger leverde dat reeds enkele spetterende concerten op in het Gentse. Belangrijker die dag zijn echter de aanwezigheid van
Michel Portal Bailador en Sonny Rollins. Bailador is de naam van Portals jongste album, waarvoor de Fransman contact zocht met enkele jongere figuren, zoals gevestigde waarde Nasheet Waits of opkomend Blue Note-talent Ambrose Akinmusire. Zijn concert belooft een opzwepende jam te worden waarin de Fransman al de expertise die hij de voorbije veertig jaar van zijn carrière verzameld heeft, zal uitspelen in dialoog met muzikanten uit andere contexten. Wat
Sonny Rollins op zijn gezegende leeftijd (hij is pas tachtig geworden) nog kan, valt af te wachten. De organisatie van Gent Jazz laat uitschijnen dat Rollins nog blaast als een twintiger, maar of dat waar is, kan alleen ter plekke worden vastgesteld.
Piano, gitaar of bas?
Dave Holland (foto: Mark Higashino)
Vrijdag 8 juli mag het
Quartet Dal Cuore (bestaande uit leraars van het Gentse conservatorium) in de late namiddag het startsein geven voor alweer een veelbelovende dag, gesteund door de Italiaanse bassist
Paolo Ghetti. Met een
Joe Henderson Tribute zal de tent echter pas goed vollopen, en ook terecht. Namen als
Fred Hersch,
Al Foster en
George Mraz komen hulde brengen aan een van hun inspiratiebronnen en idolen, de saxofonist die tien jaar geleden zijn laatste levensadem uitblies. Krachtiger belooft de performance te zijn van het
Dave Holland Quintet. Met deze muzikanten kwam Holland eerder dit jaar naar de Bijloke, waar de bassist aan de zijde van onder meer Chris Potter een verpletterende set speelde, met ruimte voor zowel diepzinnige als zuiver swingende jazz. Iets sentimenteler belooft het aantreden van
Al Di Meola World Sinfonia ft. Gonzalo Rubalcaba te zijn. Gitarist Al Di Meola behoeft wellicht geen introductie – hoewel zijn faam de laatste jaren toch sterk achteruit ging – en in Gonzalo Rubalcaba vindt de man een zielsgenoot voor wat zijn zomerse improvisatoire uitspattingen betreft. Een avond die wellicht zal eindigen met feestgedruis, onderstreept door DJ Chris van Rombaux.
Nog een special night?
Terence Blanchard (foto: Jenny Bagert)
Een beetje ongebruikelijk is dat Gent Jazz op zaterdag 9 juli alweer uitpakt met een “special night”. Het duurdere tarief is te wijten aan de komst van
BB King, wiens aanwezigheid op het zelfde podium twee jaar geleden lang niet iedereen gelukkig stemde. Met vocaal icoon
Mavis Staples mikken de organisatoren eveneens op liefhebbers van “zwarte muziek” en het trio
Steven De Bruyn, Tony Gyselinck & Roland mag de eer van de folk, rock, blues en alles daartussenin komen verdedigen. Voor echte jazz is er dan wel weer plaats op de slotdag van de eerste festivalweek. Het
Rêve d’Eléphant Orchestra komt zijn jongste album live voorstellen, waardoor de groene Bijlokevlakte allicht tijdelijk het aanzien van een jazzy jungle zal genieten. De sentimentele zielen kunnen vervolgens gaan zweven dankzij het
Terence Blanchard Quintet, de gevierde band rond de getalenteerde trompettist die graag uitpakt met mierzoete ballades en fluisterende improvisaties. Helemaal
fusion zou wel eens het volgende concert kunnen worden, waarin
Randy Brecker,
Bill Evans (de nog in leven zijnde saxofonist) en
Medeski, Martin & Wood samen hun in het verleden vergaarde glorie mogen komen verdedigen. Wat deze versmelting van stijlen live zal geven laat zich moeilijk voorspellen, maar vijf genieën op een podium zorgt sowieso voor een publiekstrekker, en terecht. Afsluiten zal overigens in dezelfde
spacy stijl gebeuren, want na zijn onvergetelijke passage van vorig jaar (met een bisnummer van net geen half uur!) is Chick Corea alweer te gast . Deze keer brengt hij “zijn”
Return to Forever terug op de been, de band waarmee hij in de zeventiger jaren wereldfaam verwierf. Ook Stanley Clarke en Lenny White zullen erbij zijn, dus men mag zich aan old school
fusion verwachten!
Andere klemtoon?
Angus & Julia Stone
Naar goede gewoonte verschuift de klemtoon van het Gent Jazz Festival in de tweede week naar pop en consoorten, maar deze keer werd de “jazz” in de titel van het festival wel heel vrij opgevat. Zo zal
Absynthe Minded van de partij zijn op vrijdag, naast hitbeesten als het timide Australische folkduo
Angus & Julia Stone (bekend van onder meer ‘Yellow Brick Road’) en
Agnes Obel (wiens single ‘Riverside’ de laatste maanden geregeld op de radio passeerde). Deze knieval voor het commerciële circuit maken de organisatoren echter goed door de dag ervoor een extra jazzdag in te lassen. Met
Philip Catherine in een Cole Porter-programma,
Jef Neve en zijn trio en drie vocale figuren, met name
Angelique Kidjo,
Dianne Reeves &
Lizz Wright, wordt het brede publiek uiteraard op zijn wenken bediend, maar de modale jazzliefhebber zal daar niet rouwig om zijn.
Krachtige afsluiters
Gotan Project (foto: Prisca Lobjoy)
De laatste twee dagen van het festival zijn overigens niet de minste: op zaterdag mag de zwoele tangoformatie
Gotan Project uitgeleide doen, nadat
Nouvelle Vague Gent met zijn stoutmoedige
beats heeft doen koken en
Raphael Saadiq de stad heeft doen dansen op zijn funky gitaarsound. De afscheidsdag opent vervolgens met een ruw gitaarstatement van
BackBack, de band rond Filip Wauters, Giovanni Barcella en Marc De Maeseneer die vorig jaar een pracht van een plaat maakte voor El Negocito Records. De
laidback hip-hop, dance en jazzmix van het ophitsende trio
Red Snapper komt vervolgens aan bod, in een set waarin vooral het nieuwe album ‘Key’ te horen zal zijn. Verder op hetzelfde elan, maar dan puurder, is de triphop van
Morcheeba, het trio dat met ‘Blood Like Lemonade’ zichzelf weer helemaal op de kaart zette. De afsluitende act dit jaar is diegene die vorig jaar helaas niet kon doorgaan wegens een ongeval van
Daniel Lanois. Deze keer is
Black Dub er echter weer helemaal bovenop en
Trixie Whitley en Wayne Shorter-drummer
Brian Blade komen hem met graagte vervoegen. Of deze muzikanten voldoende op elkaar zijn ingespeeld zal ter plekke moeten blijken, maar Trixie verklaarde in ieder geval reeds van wel.
Naast de uitstekende sfeer, de aangename maaltijden ter plekke en de mooie locatie (die deze keer niet meer in de steigers zal staan!), is er tot slot ook het nevenfestival Jong JazzTalent Gent, waarmee de organisatoren van het festival kleinere bands de kans geven om wat live-ervaring op te doen voor een kleiner publiek. Deze namiddagconcerten zijn bovendien gratis en vormen de ideale opwarmer voor een dag vol verkwikkende jazz (en ander).
Meer over Gent Jazz Festival 2011
Verder bij Kwadratuur
Interessante links