Het Festival Musiq’3 is de Franstalige tegenhanger van het Klara festival, een driedaags muziekfeest waarin de beste en meest gevarieerde ensembles uit Franstalig België zich komen voorstellen. Terwijl het Klara festival zich op verschillende locaties doorheen Brussel afspeelt, concentreert het Festival Musiq’3 zich tussen 28 en 30 juni in en rond het Flageygebouw op het gelijknamige plein in Elsene. De rode draad doorheen het hele gebeuren, dat al aan zijn derde editie toe is, is eenvoudigweg ‘Love’. Liefde (voor muziek?), de kracht ervan en de verschillende manieren waarop die doorheen de muziekgeschiedenis uitgebeeld werd, zijn dus thema’s die uitgebreid aan bod zullen komen. Zoals ook de vorige jaren, verenigt de organisatie zowel nieuw ensembles als gevestigde waardes, amateurkunstenaars en professionelen, kamermuziek, solorecitals en orkestrepertoire.
Met talloze evenementen die zich op in het laatste weekend van juni afspelen, is het bijna onmogelijk om een gedetailleerd overzicht te voorzien van alle concerten die plaats vinden. Enkele namen springen toch al meteen in het oog. Zo kunnen liefhebbers van de Franse belle-epoque op zaterdag 29 juni om 12u gaan luisteren naar het kamermuziekensemble Oxalys en sopraan Laure Delcampe die een selectie brengen van de kamermuziek en liederen van Claude Debussy en zijn wat minder bekende tijdgenoot Charles Koechlin. De Franse pianist Cédric Tiberghien zakt ook af naar Brussel en verzorgt een Schubertconcert op 30 juni om 16u in Studio 1 van het Flagey gebouw.
Het Quatuor Taurus is een strijkkwartet dat op 29 juni twee avondconcerten verzorgt, eentje om 22u en eentje om 23u. Beide concerten zijn gewijd aan de Tsjechische componist Leos Janacek, en diens twee strijkkwartetten, die de namen ‘Kreutzer sonate’ en ‘Intieme brieven’ drgaen. Barokvioliste Amandine Beyer mag ook tot een van de bekendste namen van het moment gerekend worden, en ze maakt haar opwachting op het festival met sonates en fuga’s voor viool en continuo van Bach, op zondagmiddag in studio 1. Met haar eigen ensemble Gli Incogniti brengt ze daar naast ook nog een concert met vioolconcerti en ander werk van Antonio Vivaldi, en dat op zondagavond om 19u.
Daarmee is men bij het barokluik van het festival aangekomen dat, zoals de vorige jaren, ook weer stevig uitgebouw is. Zo is er verder een luitrecital van luitenist Rolf Lislevand, die muziek van de Duitse-Italiaanse componist Girolamo Kapsberger brengt. Hij doet dat op 28 juni om 20u in studio 1 van het Flagey gebouw. Lislevand is trouwens nog eens zaterdagnamiddag te horen om 14u met viola da gambaspeler Philipp Pierlot, in een recital dat de Franse hoogbarok aandoet, met danssuites van Marin Marais en tijdgenoten. Pierlots eigen Ricercar Consort stond de vorige twee edities ook al op de planken van het Festival Musiq’3 en ook deze keer konden ze niet ontbreken. Op 29 juni brengen ze in Studio 4 een avondconcert met concerti en cantates van Johann Sebastian Bach. Het Brusselse barokensemble Les Muffati doet haar duit in het zakje met muziek van Handel, meer bepaald de cantate ‘Apollo e Daphne’, een cantate die de jonge Handel in Italië componeerde. Ze zijn in studio 4 te beluisteren op 29 juni om 17 uur. Het barokensemble van het Conservatoire Royal de Bruxelles brengt een middagconcert op 29 juni met uittreksels, dansen, aria’ s en ouvertures uit vier opera’s van de Franse laar barokke componist Jean-Philippe Rameau.
Nieuwe geluiden hoort men onder meer door het Duitse ensemble Spark, dat voor de eerste maal te horen is in dit land. Ze brengen een vernieuwend en origineel programma waarin de modernste werken, onder meer van Shigeru Umebayashi, Michael Nyman of Johannes Motschmann gecombineerd worden met de hoogst virtuoze concerti grossi van Antonio Vivaldi of de huiselijke charme van Ralph Vaughan-Williams.
Het symfonische repertoire wordt ook niet uit het oog verloren. Het openingsconcert op vrijdagavond laat drie grote vioolvirtuozen van eigen bodem horen, namelijk Lorenzo Gatto, Hrachya Avanesyan en Yossif Ivanov. Ze bundelen hun krachten in enkele ijzersterke klassiekers: John Williams’ thema uit ‘Schindler’s List’ , Camille Saint-Saëns’ ‘Ronde Capriccioso’ en Paganini’s ‘Il Carnevale di Venezia’. Ze worden begeleid door het Brussels Philharmonic Orchestra, dat een licht programma aanbiedt met muziek uit hun kernrepertoire: filmmuziek, met score’s van Glenn Miller, Ennio Morricone, John Williams en Dick Dale. Later op de avond spelen ze ernstiger repertoire, met Ravels concerto voor de linkerhand en Richard Strauss wervelende symfonische gedicht ‘Don Juan’. Een meer toepasselijker voor het festival werk is moeilijk te vinden! Lorenzo Gatto is overigens de volgende dag ook nog eens te horen, dit maal in kamermuziekverband met zijn eigen ‘Trio Saint-Exupéry’ in het trio D929 in Es van Franz Schubert.
Een speciaal voor de gelegenheid opgericht Festivalorkest brengt eveneens enkele kleppers, zoals Barbers ‘Adagio for Strings’ (op 29 juni om 15u in Studio 4 van het Flagey gebouw) of de swingende muziek van George Gershwin (op 30 juni om 13u in Studio 4). Voor wie wat nieuws wil ontdekken brengen ze samen met die bekende stukken ook minder bekend werk, zoals het ‘Concerto voor Strijkers’ van de Italiaanse filmcomponist Nino Rota of een fluitconcerto van C.Ph.E. Bach met Toon Fret als solist.
Het hoeft echter niet allemaal zo ernstig te zijn: het Festival Musiq’3 raakt jazz- en wereldmuziek niet uit het oog, met optredens van onder meer de West Music Club en trompettist Richard Rousselet. Op de grens tussen lichte muziek en kunstmuziek bevinden zich ook sopraan Julie Calbète, mezzo Joëlle Charlier, tenor Axel Everaert en pianist Lionel Bams, die een selectie uit het Franse belle-epoque liedrepertoire brengen, op vrijdagavond om 22u in het Théatre Marni. Ze zijn niet de enigen die de grenzen van wat ‘klassiek’ is aftasten. Music 4 a While, een vijfkoppig ensemble bestaande uit zang, piano, klarinet, viool en contrabas brengt een combinatie van volksmuziek en Engelse barokmuziek op 29 juni in het Théatre Marni. Ze doen dat echter in typische jazz-combo bezetting.
Een familieconcert rond sprookjes (met Tchaikovski’s ‘Notenkraker’, ‘Doornroosje’, Ravels ‘Ma Mère l’Oye’ en Prokofievs ‘Assepoester’ in de hoofdrol’) opent de laatste dag van het festival, om 11u in Studio 4. Het hele gebeuren wordt bovendien afgesloten met een verrassingsevenement! Voeg daar nog eens workshops en kinderprojecten, instrumentinitiatie en samenzang bij (en hopelijk een warme zomerzon) en men heeft het recept voor een onvergetelijk klassiek zomerfestival, met muziek voor elk wat wils.