Na haar passage in de Handelsbeurs in 2003, tekende een recensent van De Morgen op dat haar prestatie tot het beste behoorde wat menselijkerwijs in een concertzaal mogelijk is. Niemand zou immers de perfectie beter benaderen dan Elisso Wirssaladze – een uitspraak die uiteraard hevig doet verlangen om haar binnenkort op dezelfde toplocatie aan het werk te zien.

Elisso Wirssaladze, ook geschreven als Eliso Virsaladze, is nooit de vrouw geweest van het grote platencontract of de internationale toppodia. Haar noeste arbeid zag ze nooit beloond met een rijkelijk gevuld portemonnee, maar men kan vermoeden dat haar dat niet interesseert. Ze is de muziek volledig gedienstig en maalt amper om publieke aandacht. De Georgische viert dit jaar haar zeventigste verjaardag, maar aan haar prestatievermogen achter het klavier zou dat geen afbreuk doen. Naar de Gentse Handelsbeurs komt ze afgezakt met een Schumann-programma, waarvan bekend is dat het tot haar specialiteiten behoort. Nochtans had de concertzaal haar gevraagd om een programma rondom Bach te vertolken, maar of de eigenwijze pianiste zich daartoe zal laten verleiden, valt te betwijfelen. Het feit dat ze er tot op heden niet expliciet op ingging, verraadt misschien een koppig artistiek karakter, ofwel een hang naar perfectie waar de luisteraar mee van kan profiteren. Wirssaladze wil immers bovenal tonen waar ze in uitblinkt; met een half doorleefde Bach-uitvoering zal ze dan ook geen vrede nemen. Geen half werk kortom, maar alleen het beste van het beste.

Elisso Wirssaladze (foto: Georg Anderhub / ivyartists)
Elisso Wirssaladze (foto: Georg Anderhub / ivyartists)
Het levensverhaal van Elisso Wirssaladze lijkt ongewild in het teken te staan van de discretie. Ze kreeg haar eerste pianolessen van haar eigen grootmoeder, zelf een gevierd pianiste, om later door te stoten naar de betere conservatoria binnen de USSR. Ze werd zelf docente in Moskou en sedert de val van de muur bekleedt ze een gelijkaardige positie in München. Vlak voor haar aanstelling in de Russische hoofdstad won ze overigens de Schumann Competition in Zwickau (1966) en vier jaar eerder tevens de gerenommeerde International Tchaikovsky Competition. Een Koningin Elisabethwedstrijd prijkt niet op haar conto, maar hoe dan ook is Wirssaladze meer een pianiste geschapen voor kamermuziek. De compacte kleurweelde van Schumann ligt haar dan ook uitstekend, juist omdat verhalende karakters constant interageren zonder dat bombastisch, symfonisch geweld wordt nagestreefd. Net als Andras Schiff, die vorig jaar een briljante Schumann-opname afleverde bij ECM, kan de pianiste met deze componist tonen wat ze waard is, waarbij haar basisprincipe dat elk nootje op de juiste plaats moet vallen, in deze muziek uiteraard van onschatbaar belang is. Verder streeft Wirssaladze naar eigen zeggen een grote zangerigheid na, hetgeen ze ook meegaf aan haar leerling Tae-Hyung Kim, eind vorig jaar nog in de Handelsbeurs met een fenomenaal Liszt-programma. Hij maakte de zaal toen ijzig stil en men hoorde met toenemende verbazing hoe een jong virtuoos de tweeledigheid in bewerkte liederen van Schubert perfect van elkaar wist te scheiden, met ultieme transparantie en schoonheid tot gevolg.

Als beter bestaat, dan moeten het wel mensen als Schiff of Wirssaladze zijn achter het klavier. Wat haar programma betreft, houdt de pianiste zich voorlopig nog aan de vlakte. Zeker is dat ze de eerste en de zevende 'Novelette' speelt, ietwat potige vroege werken die duidelijk de handtekening van (de virtuoze) Schumann dragen. De 'Humoreske opus 20' is een langer werk, bestaande uit zeven delen die men zonder onderbreking speelt. Het "humoreske" karakter uit zich in puntige geestigheden onderweg, maar er heerst vanaf de openingsmaten tevens een zekere sfeer van weemoed. Het werk zit dan ook boordevol dualiteiten, die op eerder stoutmoedige wijze naast elkaar worden geplaatst, hoewel het majestueuze steeds de bovenhand lijkt te halen. Een even spitante mix van serieux en speelsheid, vindt men in de 'Davidsbündlertänze opus 6', die zo mogelijk nog heftiger met uiterste accenten speelt. Het algehele karakter van deze niet zo heel dikwijls uitgevoerde Schumann-werken is percussief, maar van Wirssaladze kan aangenomen worden dat ze genoeg poëtisch tegengewicht in de schaal kan leggen.

Of aan dit programma nog wat Bach als toemaatje zal worden toegevoegd is onduidelijk, maar eigenlijk ook van weinig betekenis. Dit goed gevulde uur Schumann moet de aandachtige luisteraar immers in een gelukzalig delirium naar huis kunnen sturen.

Meer over Elisso Wirssaladze


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.