Sinds 1996 slaan De Nachten een brug tussen muziek en literatuur. Op vrijdag 5 en zaterdag 6 november wordt in deSingel een stevige muziekprogrammering gelardeerd met fijne literaire interventies. Op muzikaal vlak zoekt en vindt dit multidisciplinair cultuurfeest een evenwicht tussen nieuwe acts, onbekende groepen, fris experimenterende artiesten, unieke samenwerkingen en atypische gevestigde waarden. Kwadratuur selecteert uit elk van die categorieën een optreden dat bijzondere aandacht verdient.
Marble Sounds is een veelbelovende nieuweling in het Vlaamse muzieklandschap. De goudeerlijke indierockers debuteerden dit voorjaar met het oorstrelende ‘Nice Is Good’ op Zealrecords, hetzelfde label als Isbells (met wie ze gitarist Gianno Marzo gemeenschappelijk hebben). De plaat staat vol melancholische miniaturen waar de prachtige samenzang van Pinback en schilderachtige gitaarmotiefjes van The Notwist nooit veraf zijn. Live mag het al eens wat steviger zijn, maar oprechte emoties vormen steeds de rode draad.
School of Seven Bells werd in 2007 opgericht door Benjamin Curtis (ex-Secret Machines), samen met de identieke tweeling Alejandra en Claudia Deheza. Ze ontlenen hun naam aan een mythische Zuid-Amerikaanse school voor zakkenrollers. Muzikaal koppelt het trio dromerige shoegaze à la My Bloody Valentine aan melancholische vocalen en voorzichtig dansbare beats. Een onbekende parel om te ontdekken!
Met het ambitieuze geluidsexperiment ‘Hidden’ maakten These New Puritans een kandidaat voor de titel ‘plaat van het jaar’. De Britse artrockers stoeien met keyboards, samplers, houtblazers, elektronica en tribale percussie, wat resulteert in een fascinerend klankenspectrum waar pop, new wave, klassiek en avant-garde elkaar vinden. Op De Nachten spelen ze één van de vier speciale live-uitvoeringen van hun meesterwerk, onder begeleiding van een tienkoppig orkest dat geleid wordt door Andre De Ritter.
Tijdens hun gesmaakte passage in Humo’s recentste Rock Rally vormden de verstilde fluisterliedjes van Amatorski een mooi tegengewicht voor al het extatische rockgeweld. Met het onverslijtbare ‘Come Home’ waren ze vervolgens niet weg te branden van de vaderlandse radiogolven. Hun eerste EP heet ‘Same Stars We Shared’ en bevat vier zachtmoedige klanktapijtjes die vriendelijk om een luisterend oor vragen. Op De Nachten wordt de sprookjesachtige wereld van Amatorski voor de gelegenheid verder ingekleurd door het saxofoonkwartet [sic].
Blood Red Shoes is een Brits duo dat bestaat uit Steven Ansell (zang, drum) en Laura-Mary Carter (zang, gitaar). Na het succes van hun eerste langspeler ‘Box of Secrets’ (2008) consolideerde het nieuwe ‘Fire Like This’ hun status als een van de meest opwindende Engelse rockgroepen van de laatste jaren. Het concept is even eenvoudig als efficiënt: men neemt twee stemmen, een gitaar en een drumstel en probeert zoveel mogelijk rauwe punkenergie en snijdende popmelodieën te vatten in songs van drie à vier minuten. De hese engelenstem van Carter en de vocalen van Ansell vullen elkaar uitstekend aan, terwijl felle gitaarschichten en knallende drums alle kanten uitschieten.
Het programma van De Nachten beperkt zich uiteraard niet tot deze vijf optredens. The Field is het alter ego van Axel Willner, een Zweedse elektronicaknutselaar die grossiert in minimale trance en feeërieke ambient techno, geschikt voor zowel de koptelefoon als de dansvloer. Schrijfster Annelies Verbeke gaat in dialoog met singer-songwriter Venus In Flames om al zoekend en spelend tot nieuwe muziek en literatuur te komen. Met Broken Glass Heroes grasduinen Pascal Deweze (Sukilove) en Tim Vanhamel (Millionaire) schaamteloos in de erfenis van The Beach Boys en distilleren ze melodieuze popsongs uit de psychedelische jaren zestig. Radical Slave is dan weer een nieuw project waarbij Mauro Pawlowski en Dirk Swartenbroeckx (Buscemi) zich helemaal laten gaan in de nihilistische no wave uit het New York van de late jaren zeventig en begin jaren tachtig. Voor dat alles en nog veel meer is deSingel op 5 en 6 november dus the place to be.