Wie na de jaarlijkse dosis Pukkelpop nog niet bijster veel zin heeft om zijn festivalplunje weer voor een jaar op te bergen, hoeft niet te wanhopen. De Vlaamse muziekliefhebber kan immers gezapig uitbollen met enkele kleinere doch respectabele festivals. Eén daarvan is Crammerock, een eclectische tweedaagse in het Oost-Vlaamse Stekene die zowel feestgangers als meerwaardezoekers weet te bekoren met het betere werk van eigen bodem en enkele interessante internationale namen.
Zo heeft Crammerock op zaterdag de psychedelische rockveteranen van The Flaming Lips kunnen strikken. Vorig jaar brachten die hun pretentieloze bombast nog naar de main stage van Dour, inclusief extatisch dansende vrouwen, een gigantische hamsterbal en een overdosis confetti. Wie hierbij spontaan vreest voor Major Lazer-taferelen, mag echter op beide oren slapen: The Flaming Lips gebruiken hun bevreemdend spektakel niet als gimmick om muzikale oppervlakkigheid te verhullen. Dat hebben ze dit jaar nog bewezen met hun nieuwe album ‘The Terror’, een weerbarstige brok desolate krautrock. Toch hoeft het niet altijd zo serieus: later dit jaar staat er een album met — of all people — Ke$ha op het programma.
Soldier's Heart
Het jonge geweld van Soldier’s Heart bewees op Pukkelpop in een stampvolle Wablief?! dat ze evenmin vies zijn van de nodige confetti en ambiance. Kap daar hun zomerse, dromerige synthpop bij, met knipogen naar Beach House en The Knife, en je hebt het recept voor een geknipte festivalact. “Ongeveer tien seconden, de eerste tien, leek Soldier’s Heart interessant te gaan worden,” luidde het verdict bij Humo’s Rock Rally, maar gelukkig bleek Studio Brussel over meer langetermijnvisie te beschikken en bombardeerde het radiostation de Antwerpenaren meteen tot De Nieuwe Lichting. Met succes, zo blijkt: dankzij hun radiohit ‘African Fire’ (“He goes all the way, he goes all the wa-ay”) heeft het vijftal al een zomer barstensvol optredens achter de rug, en een eerste langspeler is ondertussen in de maak.
Sir Yes Sir
Met Sir Yes Sir programmeert Crammerock nog een andere Belgische belofte. Alhoewel, belofte: met een eerste album bij EMI, enkele Afrekening-hits en een passage op Pukkelpop onder de arm kunnen de rockers rond multi-instrumentalist Tijs Delbeke bezwaarlijk broekies genoemd worden. Het woord verwijst hier dan ook vooral naar het enorme potentieel van de Antwerpenaren, die genuanceerde en gevarieerde songwriting combineren met gelaagde arrangementen, inclusief eigenzinnige saxofoon. Wie na hun debuut ‘We Should Talk’ de indruk kreeg dat EMI de scherpe randjes al te veel wilde afvijlen, mag gerustgesteld worden door hun groeiende live-reputatie en overtuigende podiumprésence. Nog een reden nodig? Misschien pakt saxofonist Alban Sarens zijn vriendin Evi Hanssen wel mee. Er is een lelijker publiek denkbaar.
Wie hoopt dat met Mike Skinner een reünie van The Streets op het programma staat, komt bedrogen uit. Als Skinner ermee kapte om zogenaamd niet in herhaling te vallen, lijkt het weinig waarschijnlijk dat hij zich twee jaar later weer bedenkt. Hij staat evenmin met zijn huidige project The D.O.T. geprogrammeerd, en om de verwarring te voeden geeft de site van Crammerock geen letter informatie over het optreden. Een bewuste strategie om de speculatie te voeden? Uit het persbericht blijkt alleszins dat Skinner een dj-set zal brengen. Waarschijnlijk zal het met zijn muzieksmaak wel dik meevallen, maar als hij Crammerock “de fijnste platen uit zijn muziekverzameling voorschotelt”, mag daar gerust wat van zijn ‘Original Pirate Material’ tussenzitten.
Delv!s
Niels Delvaux alias Delv!s brengt dan weer soul van eigen bodem. Als zanger van Up High Collective drapeerde hij zijn veelzijdige vocalen al over zwoele elektronica die knipoogt naar Flying Lotus, en ook solo weet hij uitstekende adelbrieven voor te leggen. Hij bezit een goddelijke vibrato en uitgekiende frasering die hij ontleent van muzikale voorbeelden als Billie Holiday en Chet Baker. Die oude jazz vermengt hij met moderne urban zoals José James dat ook wel eens placht te doen. Een combinatie die duidelijk wordt gesmaakt: hij is niet alleen Artist in Residence van de Ancienne Belgique, maar speelde ook al het voorprogramma van Selah Sue en gaf met zijn vijfkoppige band overtuigende optredens op onder andere Couleur Café en Pukkelpop.
Meer over Crammerock 2013
Verder bij Kwadratuur
Interessante links