Voor de derde editie van hun elektronicafestival hebben de organisatoren van het PSK een lichte gedaantewijziging ingevoerd. Drie dagen zijn teruggeschroefd naar twee en de titel “music festival” getransformeerd in de ruimere term “weekend”. Maar durf in dit geval niet het woord ‘crisis’ uit te spreken. Want ook nu weer komt het kruim van de hedendaagse ondergrond boven borrelen.

Met zo’n drieëndertig acts, netjes verspreid over twee dagen, mag toch gerust gesproken worden van een festival. Waar beats en dansvloeren zich met droomsferen vermengen, waar beeld, klank en een zesde zintuig elkaar ontmoeten, waar een groezelige intimiteit afsteekt tegen megalomane impressies: deze editie belooft weer een rijke diversiteit en avontuurlijkheid.

Vrijdag en zaterdag kennen geen volledig verschillend karakter meer. Daarmee mikt de organisatie duidelijk op bezoekers die de hele rit komen uitzitten, een haalbare kaart op twee herfstdagen. Niet minder dan zes ronkende namen komen immers hun gloednieuw werk voorstellen. Vrijdagavond zal het bijna legendarische, vooruitblikkende elektronicaduo Plaid  zijn vierde plaat op het Warp label, ‘Scintilli’, presenteren: een sfeervol album dat onderhuids weerbarstige structuren huisvest en in zijn speelse onschuld de luisteraar toch regelmatig op het verkeerde been zet. Met bijbehorende visuals en een geheel van erg aparte, unieke geluiden zorgt Plaid vaak voor een erg indrukwekkend live schouwspel. Ook de piepjonge Rustie heeft inmiddels bij Warp onderdak gevonden met zijn gloednieuw debuut ‘Glass Swords’. De Schotse Russel Whyte grijpt echter terug naar steviger werk met duidelijke techno, rave en dubstep of grime invloeden. Ook in dit geval gaat het echter niet om hapslik werk, dankzij een duister, onderhuids gevoel dat de vaak hyperkinetische elektronica vol herkenbare retro-geluiden ondermijnt. Veelzijdigheid is duidelijk troef in de elektronische speeddates die de twintigjarige producer presenteert. Rustie valt daarmee genadeloos de dansbenen aan en zorgt voor een ware boost die op een uur tijd alle energie uit de zaal probeert op te slorpen, vooraleer ook maar iemand doorheeft wat nu in feite allemaal gebeurd is. Naast deze twee publiekstrekkers, wordt het programma in de Hortahal ondermeer gevuld met Ninja Tuners Grasscut: een duo dat hobbelige elektronica met jazz en klassiek vermengt dankzij een podium dat gevuld is met een xylofoon, contrabas en speelgoedpiano. Ook minmimalproducer Eskmo maakt zijn opwachting en plaatst tegendraads geknisper in een indrukwekkend futuristisch sfeerkader.

copyright Eva Vermandel
copyright Eva Vermandel
Naast de Horta trachten nog drie zalen het publiek met muziekgolven naar zich toe te trekken, waaronder het meer experimentele Terarken waarin de Britse producer Clubroot die met zijn donkere, zweverige IDM klanken voort het eerst voet op Belgische bodem zal zetten. Een zaligmakend gevoel dat steevast verweven zit in de muziek van Dan Richmond, zorgt niet enkel voor ontzettend lovende commentaren over de man zijn twee platen, maar vaak ook voor een collectief orgasme tijdens zijn optredens. Noteer hier ook de Litouwse liveact Eleven Tigers, die in een alles verschrompelende ambientdoomsfeer zowel triphop, dubstep of drum’n’bass durft te verwerken. Naast deze drie locaties worden nog twee intieme kaders aangeboden waar het visuele het auditieve zal overtreffen. Vooral de samensmelting tussen de op analoge instrumenten improviserende Fransman Jérôme Noetinger en de 16mm filmmontages van Hangjun Lee uit de beroemde douchescène van Hitchcocks ‘Psycho’ is veelbelovend.

Het zaterdagprogramma kan zich gerust meten aan de rijk gevulde vrijdag. De Hortahal wordt ingepalmd door Monkeytown. Het vooruitstrevende Berlijnse label zal zijn artiesten de hele avond aan het woord laten, met als grote trekker het hiphop met techno verzoenende duo Modeselektor, dat zijn opvallend poppy, derde album ‘Monkeytown’ komt voorstellen (waarop ook Radioheads Thom Yorke een opvallende gastrol vervult). Het geliefde duo neemt ondermeer de Duitse, getalenteerde duizendpoot Siriusmo mee op sleeptouw, die met een breed arsenaal instrumenten een al even breed muzikaal gamma van genres bestrijkt. Ritme primeert in de uitermate experimentele en ongeduldige, maar toch vlot dansbare muziek van deze prille dertiger.

De Terarken ruimte gaat ook de tweede festivalavond meer voor experiment. Het Belgische tweetal Debout bestaat uit producer Reno Carton en bassist iCu, samen goed voor een knisperspektakel met heerlijk diepe grooves, bovenliggende sferen en een heerlijk lome uitstraling. Een andere opmerkelijke aanwezige is een relatieve nieuwkomer in de elektronicascène, Hyetal. De Britse elektronicawizard heeft op zijn debuutalbum synthesizerklanken uit de jaren ’80 herwerkt tot een geheel nieuw en uniek schouwspel, waarbij opvallend genoeg de warme en melodieuze sfeertonen zijn weggelaten en enkel het scherpe, ritmische aspect is overgebleven. Dat leverde hem een gegeerde plek op bij het erg experimentele label Planet Mu van Mike Paradinas.

Ook nu zijn er weer buitengewone, muzikaal onderbouwde visuele schouwspelen te bewonderen zijn in tal van nevenruimten en op onverwachte plekken en momenten. Het Vlaamse gezelschap Kaboom Karavan onder leiding van Bram Bosteels - een gekende muzikant in het theaterwereldje - zal in een hoekje op zijn zelfgemaakte strijk- en percussie-instrumenten passanten plezieren, Stellar OM Source laat haar aan Klaus Schulze verwante synthesizercreaties begeleiden door 3D projecties en lazerfiguren, terwijl de in Berlijn wonende pianist Nils Frahm in rechtstreeks contact treedt met het publiek via zijn live gebrachte neo- klassieke, romantiserende muziek.

Nu al blijkt dat het reduceren van het Brussels Electronic Weekend tot twee dagen geen afslankingskuur betekent, maar juist een verrijking betekent. Het overzichtelijke en toch brede elektronische programma laat veel stijlen en experimenten toe, maar houdt toch ook voornamelijk rekening met totaalbeleving en toegankelijkheid.

Meer over Brussels Electronic Weekend


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.