In het tweede weekend van juli wordt in het Ossegempark, onder het Atomium, de 34ste editie van het festival Brosella georganiseerd: een unieke kans om gratis een stevige dosis folk (zaterdag) en jazz (zondag) op te doen.
Wie de laatste jaren Brosella wat in de gaten gehouden heeft, kon vaststellen dat het onderscheid tussen de folk- en de jazzdag van Brosella begon te vervagen. Deze tendens zet zich dit jaar door. Folk wordt daarbij steeds breder geïnterpreteerd met openingen naar wat doorgaans aangeduid wordt als wereldmuziek en sommige muzikanten zijn op de twee dagen te horen, waarbij eveneens opvalt dat de klassieke muziekwereld een woordje komt meespreken. Meer dan ooit is Brosella het festival van de ontmoetingen en de samenwerkingen met dit jaar ook twee speciale producties.
De eerste is meteen de opener van het festival. In opdracht van Brosella, de Gentse Feesten en Dranouter timmert violist Wiet Van Leest aan Derroll’s Dream, een eerbetoon aan de tien jaar geleden overleden banjospeler en folky singer-songwriter Derroll Adams die jarenlang in België verbleef. Voor dit project kan Van Leest rekenen op de medewerking van o.a. zangeressen Vera Coomans, Soetkin Baptist en Anja Kowalski, een dik dozijn strijkers en Belgische blueslegende Roland Van Campenhout.
Een andere viering, maar dan van een heel ander kaliber, is de tiende verjaardag van Ialma dat de Galicische muziektraditie in België levend houdt. De groep zakt naar Brosella af in vol ornaat, waarbij de vijf zangeressen bijgestaan worden door een rapper, dansers, een koor en een begeleidingsgroep met daarin enkele muzikanten van Zefiro Torna. Dit ensemble voor oude muziek staat later ook onder eigen naam op de affiche. Al dient gezegd dat het dan herleid wordt tot het duo Liam Fennelly en Jurgen De bruyn, dat aangevuld wordt met twee andere koppels: de folkcombinatie Amorroma (Jowan Merckx op blokfluit en Bert Van Reeth op bouzouki) en saxofonist Philippe Laloy en bassist Vincent Noiret. Met deze combinatie van muzikanten uit de oude muziek, de folk en de jazz brengen ze hun programma ‘Les Tisserands’ waarbij middeleeuwse melodieën gecombineerd worden met eigen composities.
Uit een andere, meer hedendaagse hoek van de klassieke muziek komt het ensemble Oxalys waarvan drie muzikanten, samen met gitarist Philip Catherine te gast zullen zijn bij het keltisch georiënteerde Orion. Een andere artiest uit de Angelsaksische folktraditie is Julie Fowlis die in het Gaelic zingt en in 2008 door BBC 2 beloond werd met een Folk Music Award. Het programma voor de folkdag van Brosella wordt vervolledigd met het Braziliaanse kwartet van accordeonist Renato Borghetti en het technisch meesterlijke Georgische trio The Shin dat aangevuld wordt met Theodosii Spassov op kaval.
Daags na de passage van de uitgebreide folkgemeenschap wordt de jazzdag ook afgetrapt met een speciaal project. Djangrosella !! 100 is de opvolger van Django!!, waarmee de familie Decauter eerder een eerbetoon bracht aan de honderd jaar geleden geboren Django Reinhardt, het uithangbord bij uitstek van de zigeunerjazz. Voor Djangrosella !! 100 laten Koen, Waso en Dajo Decauter zich bijstaan door zoon/broer Myrddin op klarinet, het Paris Swing Orchestra en gitarist Stochelo Rosenberg.
Na de invloed van Oost-Europa ondergaat de jazz een injectie uit het Midden-Oosten. Het meest uitgesproken is dit het geval bij het Belgische Hijaz dat op Brosella wordt uitgebreid tot een multicultureel octet: een Tunesiër op ud, een pianist met Griekse roots, een Armeniër op duduk, een Marokkaanse percussionist, Frans- en Nederlandstalige Belgen en de blinde zigeunerviolist Tcha Limberger. Later op de dag bewandelt het Avishai Cohen Quintet een gelijkaardig pad. Door een standaard jazztrio aan te vullen met ud en zang, laat ook bassist Cohen (al te horen naast Chick Corea, Danilo Perez en Alicia Keys) het Oosten een voorname rol spelen. De extra inbreng van pop en funk zet de deur open voor goedkoop geneuzel, maar op zijn recentste, bij Blue Note verschenen album ‘Aurora’ weet Cohen de combinatie erg fris te laten klinken, ook wanneer hij zelf in het Hebreeuws, Ladino, Spaans of Engels zingt.
Naast de Oosters gerichte acts, geeft Brosella dit jaar ook speciaal een forum aan twee van de meest verfijnde pianisten van het Belgische jazzlandschap, die door hun gasten allebei een heel eigen profiel ontwikkelen. Dat Pierre Anckaert daarbij kiest voor Bert trompettist Bert Joris, diens pupil Michael Zisman op bandoneon en muzikanten van het klassieke Odysseia Ensemble, mag niet verbazen. Deze voormalige laureaat van de wedstrijd Jazz Hoeilaart bewandelt met zijn eigen kwartet vaak de semi-klassieke weg, waarbij vooral de dwarsfluit van Stefan Bracaval het ensemble een heel eigen kleur geeft. Ook Anckaerts collega Ivan Paduart heeft klassieke wortels en invloeden, maar voor Brosella combineert hij zijn jazzkwartet met singer-songwriter Bai Kamara Jr.
Het Belgische prentje van de jazzdag wordt volledig gemaakt door het trio Massot/Florizoone/Horbaczewski met Tuur Florizoone (Tricycle) op chromatische accordeon), celliste Marine Horbaczewski en de even muzikale als entertainende Michel Massot (Aka Moon, Trio Grande) op tuba.
Voor het slotconcert van het festival, werd het Amerikaanse Roy Hargrove Quintet gestrikt. Trompettist Roy Hargrove is een voormalige protegé van Wynton Marsalis die ondertussen onder de “conserverende” vleugels van zijn mentor uitgekropen is en in het verleden al stoeide met funk, hiphop en latininvloeden. Op Brosella is hij te horen met zijn akoestisch kwintet met daarin enkele muzikanten die ook aanwezig zijn op het in 2008 verschenen album ‘Earfood’. Klassieke jazz als afsluiter van het festival van de kruisbestuivingen? Niet helemaal, want wie de oren een beetje openhoudt, zal echo’s van hiphop en andere grooves moeiteloos kunnen herkennen.