Groot Antwerpen levert een gezonde voedingsbodem voor new ambient en dronemuziek. Relatief jonge labels als ConSouling Sounds weten relatief sterke releases op de markt te zetten met internationale uitstraling. Maar ook de livescene floreert. Een levend bewijs daarvan is het Europees Live Looping festival, dat in 2012 in Antwerpen zijn vierde editie zal kennen. Tussentijds worden liefhebbers echter ook verwend met zogenaamde Antwerp Ambient-avonden, die plaatsvinden in het CC Luchtbal.
Ook Antwerp Ambient 2 belooft weer een avondje vol sfeervolle, minimale en experimentele elektronische muziek. Op het programma staan twee grote namen. Premonition Factory is de projectnaam van de in Antwerpen wonende Nederlander Sjaak Overgaauw, geen onbekende in het Live Looping circuit doordat hij als enige artiest op alle drie de afgelopen edities op de planken stond. Deze muzikale autodidact zweert bij het in real-time creëren van in elkaar overvloeiende loops, wat experimentele en zuivere geluidscreaties oplevert. Zelfs het tweede studioalbum dat Overgaauw komt voorstellen, ‘The Sense of Time’ (volledig zelf geproduced en uitgebracht op de man zijn eigen label, Longstreet), is grotendeels opgebouwd uit live opgenomen drones en geluidsimpressies.
Verwacht zeker geen veelgelaagde constructies, maar een natuurlijk aanvoelen van omgeving en interactiviteit. Premonition Factory biedt langzame, uitgetrokken zweefklanken met subtiele dynamiek en minutieuze accentverschillen die in een onwaarschijnlijke diepgang plaatsvinden. Het overheersende gevoel is enigszins duister en experimenteel, maar opheldering met spaarzame synthesizertonen of ritmische invulling wordt ook regelmatig toegepast.
Publiekstrekker Centrozoon tapt uit een geheel ander vaatje. Het gezelschap, dat momenteel opereert als trio, is inmiddels al vijftien jaar op zoek naar de goede manier om experimentele muziek vorm te geven, waarbij zowel extreme grenzen worden verkend als structuren overhoop worden gehaald. Rust verstoort onrust, stuurloosheid verdringt logica. Dat klinkt vrij ontoegankelijk, maar met twee gitaren en een berg versterkers, effecten en elektronische apparatuur weten de heren toch enigszins een esthetisch karakter te behouden. Schijnbaar willekeurige aanslagen op gitaar worden gemanipuleerd, achterstevoren getrokken, met veel galm overgoten en met abstracte, elektronische geluiden verrijkt tot een avontuurlijk en voortdurend variërend klankspectrum ontstaat. De baseline bij de site van de band (“we invited the wrong notes”) klinkt misschien onheilspellend, maar de opzet bij het achtste studioalbum om komaf te maken met complexe studio-effecten en eindeloze uren klanken uitzuiveren en terug te keren naar direct contact met een livepubliek, betekent toch een meer toegankelijke carrièremove. Een liveconcert van Centrozoon is dan ook synoniem voor onvoorspelbaarheid, en zo hebben de liefhebbers van het genre het graag!