Elke zondagavond treedt Radio Klara uit haar klassieke menu en volgt met het programma Laika een avontuurlijk parcours dat niet vies is van geïmproviseerde en elektronische muziek. Om het bestaan ervan te vieren en de luisteraars het genot te verschaffen dit muzikale gebeuren ook eens in levende lijve mee te maken, slaan Klara en AB de handen in elkaar voor een veelbelovend avondje muziek.

Een uitputtende belevenis vol panische angst en een benauwende hitte zoals ruimtehond Laika het ervoer in de Spoetnik II zal het gelukkig niet worden. Daarvoor is het programma te gevarieerd, met enkele intense maar zeker ook ontspannende acts die een flinke steen hebben bijgedragen aan de muzikale oogst van de 21ste eeuw.

William Basinski
William Basinski
Een van de grote gasten van de avond is de Amerikaan en geluidsartiest William Basinski. Oorspronkelijk een klassiek geschoold muzikant veranderde hij later van koers. Repetitieven als Steve Reich en Brian Eno gaven hem in de jaren ’80 inspiratie om een eigen techniek te ontwikkelen. Die verwierf hij door overwegend met bandrecorders aan de slag te gaan en melodische tapeloops samen te stellen. Zijn eerste werk ‘Shortwavemusic’ dateert al van 1983 maar zag pas het licht toen Carsten Nicolaï met zijn label Raster-Noton er oor van kreeg. 

Maar echte en terechte faam verwierf hij met zijn vierdelige reeks ‘Disintegration Loops’. Toen Basinski tape fragmenten omzette naar een digitaal bestand constateerde hij dat de geluidkwaliteit sterk afnam. In plaats van dit proces van verval (desintegratie) te omzeilen, werd dit net het sleutelelement voor de compositie. Bij elk stuk hoort de luisteraar dus bij aanvang van de opname een zuivere loop, die steeds verder ontaardt in aangetaste audioboodschappen. Het eerste deel van de reeks kwam tot stand rond de gebeurtenissen van 9/11 in New York. Basinski droeg deze sombere, maar tegelijkertijd troostende muziek op aan de slachtoffers van de aanslag. Sindsdien werd het werk meermaals uitgevoerd, zoals vorige zomer door het London Contemporary Orchestra dat met versheidfolie aan de gang moest om de lo-fi vervormingen akoestisch na te bootsen. Hopelijk valt er deze keer weer iets nieuws te noteren.

Fennesz
Fennesz
Toeval en manipulatie zijn ook een belangrijk onderdeel van de muziek van Oostenrijker Christian Fennesz. De gitaar ligt aan de oorsprong van elk nummer maar dat is niet altijd merkbaar. Meestal krijgt de luisteraar een abstract klanktapijt te horen waarmee de verbeelding dan de vrije loop kan gaan. In 2001 schreef Fennesz voor vele elektronicafanaten geschiedenis met het album ‘Endless Summer’ waarvan de organische klanken meerdere zomers hebben bijgekleurd. Om samen te werken met de Oostenrijker is het aanschuiven, waarbij Fennesz in het verleden al koos voor artiesten als Ryuichi Sakamoto, Oren Ambarchi, Keith Rowe, Sparklehorse, Jim O’Rourke en Mike Patton.

In zijn solocarrière verkent de gitaarimprovisator nieuw terrein. Vorig jaar leverde hij nog de soundtrack voor een Japanse film maar het is al van 2008, met het prachtige ‘Black Sea’, geleden dat hij nog een soloalbum heeft afgeleverd. Nu moet de muziek van Fennesz wel wat rijpen maar na vijf jaar begint het toch wat te knagen. De verwachtingen zijn dus hoog gespannen.

Anthony Pateras
Anthony Pateras
Op dat laatste album van Fennesz prijkt een nummer ‘The Colour Of Three’ waarop Anthony Pateras te horen is op prepared piano. Deze Australische artiest heeft ondertussen een stekje in Brussel en performt eveneens in de AB. Hij kan beschouwd worden als een veteraan van de vooruitstrevende Editions Mego-stal maar bracht ook al werk uit op het label Tzadik van John Zorn. Het oeuvre van deze pianist reikt van minimal tot noise en mag best wel als zware kost worden omschreven. Pateras ziet de piano als een slaginstrument wat ondubbelzinnig te zien is in zijn Youtube filmpjes waarin hij het instrument afbeult met hamerende aanslagen. Deze aanpak is niets te vergelijken met de fijnzinnigheid waarmee Samara Lubelski haar indie-folknummers brengt. Deze Amerikaanse violiste/zangeres kon op bekendheid rekenen dankzij Thurston Moore (Sonic Youth) met wie ze werkte en op wiens label haar eerste album uitkwam. Haar stem is liefelijk zacht en subtiele gitaarmelodieën maken haar songs erg genietbaar.

Evil Superstars
Evil Superstars
De minst verwachte naam van de affiche is ongetwijfeld die van de Evil Superstars met Mauro Pawlowski. Een samenwerking met Mauro, die Lies Steppe maandelijks bijstaat voor het samenstellen van haar muzikale avondprogramma, was misschien niet uitgesloten, maar op een hereniging van zijn eerste band had wellicht niemand gerekend. De Evil Superstars ontstond in de jaren ’90 uit een groep jonge gasten die met hun wilde ideeën in muziek het juiste medium vonden. Met titels als ‘Satan is in My Ass’ werden  krankzinnige teksten gezongen op rock die bol stond van de muzikale wisselingen.

Een heel lang leven was de groep niet beschoren, maar in 2004 kwamen de muzikanten nog voor een (voor!)laatste keer terug naar de Ancienne Belgique om het doomrock nummer ‘Jerusalem’ (beter bekend als ‘Dopesmoker’, een stuk van één uur) van de band Sleep te brengen.

Op 26 januari komt de band uitzonderlijk terug samen om een ode te brengen aan ruimtehond Laika met een kosmische synthesizerset. Dat doet ook het Antwerpse duo Mittland Och Leo dat met uitdovende synthdeuntjes een luchtledige wereld opent voor de luisteraar, waar hemellichamen in slow motion rondzweven.

Als kers op de taart zorgt Andy Votel van het label Finders Keepers, voor een funky dj-set, geeft David Keenan van The Wire een uiteenzetting over kosmische muziek, kunnen er cd’s, boeken en vele extra’s gekocht worden van gespecialiseerde platenlabels zoals Sub Rosa, en wie weet zit er zelfs nog een babbeltje in met presentatrice Lies Steppe. Om dat parcours live (!) te doorlopen dient men af te zakken naar Brussel. Wie het allemaal liever in zijn luie zetel meemaakt, stemt op 3 februari af op Radio Klara. Twee keer genieten kan natuurlijk ook!

Meer over An Evening with Laika


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.