Begin augustus vormt de voormalige Genkse mijnsite C-mine traditiegetrouw het decor voor het unieke Absolutely Free Festival. Het gebeuren is gratis, zoals de naam aangeeft, maar heeft weinig uitstaans met de gratuite massa-evenementen die tijdens de festivalzomer overal plaatsvinden. Dit wordt op een ludieke manier aan de bezoekers duidelijk gemaakt: AFF vraagt drie lege batterijen of afgedankte zaklampen om toegang te verkrijgen tot het terrein. Geen gebruikte batterijen in huis? Dan kan men voor drie euro een stukje natuurgebied van Natuurpunt sponsoren. Het ecologische gedachtegoed gaat hand in hand met een eigenwijze line-up waar minder alledaagse genres overvloedig aan bod komen.
Vrijdag 2 augustus wordt de oude mijnterril omgebouwd tot danstempel, met als centrale gast dancepionier Derrick May. Met Rhythim Is Rhythim stond de man in 1987 mee aan de wieg van het Detroitse technocircuit dat het genre uiteindelijk wereldberoemd zou maken. De feestelijkheden vormen het aperitief voor de hoofdmoot op zaterdag 3 augustus. Verspreid over drie podia krijgen de bezoekers een aantal zeer straffe bands uit binnen- en buitenland op hun bord.
Het gros van de line-up kleurt tricolore zwart-geel-rood. Op de Main Stage kunnen fijnproevers genieten van Japan4. Hun okselfrisse indierock brengt zowel Talking Heads als Modest Mouse in herinnering. Slimme melodieën, manische vocalen en hoekige ritmes zijn hierbij legio. Na een decennium van stilzwijgen pikte Reiziger eerder dit jaar met 'Kodiak Station' probleemloos de draad weer op. Ergens tussen de schichtige post-hardcore van Fugazi en de experimentele rock van Sonic Youth goochelen frontman Geert Plessers en de zijnen met noisy gitaarmelodieën en gestileerd minimalisme.
Limburg heeft een uitstekende reputatie inzake dromerige americana en sfeervolle indiepop. Sinds het hartverscheurend mooie 'Far-Away Look' (2009) is het wachten op een nieuw intimistisch meesterwerk van Krakow, maar niet getreurd: Horses vult graag de leemte op die de gouwgenoten achterlieten. Op het podium van het Green House strooit de band rond singer-songwriter Bert Vliegen lustig met zalvende akoestische gitaren en melancholieke melodieën. Ian Clement is de frontman van Wallace Vanborn, een Gents triumviraat dat garant staat voor opwindende gitaarrock boordevol dubbele bodems. Op zijn bejubelde solodebuut 'Drawing Daggers' tekent de zanger/gitarist voor donkere, uitgebeende bluesrock die de luisteraar genadeloos bij zijn nekvel grijpt.
Als toemaatje organiseert de Limburgse Hogeschool PXL op het festivalterrein een sessie instrumentenbouw met Yuri Landman. In het verleden bouwde deze Nederlander reeds bijzondere snaarinstrumenten voor onder andere Sonic Youth en dEUS. Op vrijdag kan men in een 4 uur durende workshop een eigen instrument bouwen, op zaterdag volgt een optreden op het XPRMNT-podium. Deze sessie vergt wel een financiële bijdrage, maar de deelnemers houden er een volstrekt uniek kleinood aan over. Meer info en inschrijvingen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit email adres te bekijken).
Het hoeft verder geen betoog dat Absolutely Free Festival niet zomaar een ordinair festival is. De organisatie van dit tweedaags gebeuren draagt niet alleen ecologie hoog in het vaandel, maar mag bovendien prat gaan op een gevarieerde en uitdagende affiche die verder kijkt dan zijn neus lang is. AFF heeft aandacht voor onderbelichte genres en jonge, te ontdekken artiesten: dat kan alleen maar luidkeels toegejuicht worden.