Het afgelopen decennium schonk het Leuvense indielabel Zeal Records de wereld muzikale pareltjes als Krakow, Transit en Tomàn, maar met Isbells schoot opperhoofd Geert Mets in 2009 helemaal de hoofdvogel af. De fijnversneden melancholie van ‘As Long As It Takes’ was maandenlang niet weg te branden van de vaderlandse radiogolven en bezorgde het label (eindelijk) de erkenning die het al lang verdiende. Intussen bestaat Zeal Records 10 jaar en dat wordt van 22 tot 24 maart gevierd in samenwerking met de Leuvense cultuur- en kunstencentra 30CC en Stuk.
De aftrap wordt op dinsdag 22 maart om 17u gegeven in Bibliotheek Tweebronnen door Stef Heeren alias Stef Irritant van Kiss the Anus of a Black Cat. ’s Mans bezwerende dronefolk verscheen eerder bij het experimenteel gerichte (K-RAA-K)³ label, maar op zijn vierde langspeler ‘Hewers of Wood and Drawers of Water’ (Zeal, 2010) verdwijnen de drones stilaan naar de achtergrond ten voordele van de folk. Het resulteert in intrigerend, meeslepend songmateriaal dat ook zonder begeleidingsband uitstekend tot zijn recht komt.
Diezelfde avond spelen Krakow en Isbells ten dans in de Predikherenkerk. Beide groepen dompelen zich graag onder in een verkwikkend band van country, folk en americana, met steevast betoverende resultaten. Het Limburgse Krakow bracht bij Zeal in 2009 zijn tweede plaat ‘Fay-Away Look’ uit, een pareltje van ambachtelijke rockmuziek met een flinke scheut melancholie. De groep werkt momenteel aan een derde langspeler, dus mogelijk zit er ook al wat nieuw materiaal in de set.
Voor al wie de voorbije twee jaar niet onder een steen geleefd heeft, hoeft Isbells eigenlijk nauwelijks nog een introductie. Na vijftien jaar trouwe dienst bij Vlaamse rockgroepen als Soon en Ellroy achtte Gaetan Vandewoude de tijd rijp voor iets anders. Het titelloze debuut van Isbells stond boordevol intimistische introspectie van het zuiverste water. Zijdezachte akoestische gitaren, heerlijke vocale harmonieën en spaarzame arrangementen zorgen voor de ideale soundtrack bij sombere herfstavonden.
Een dag later geeft Isbells opnieuw present in diezelfde Predikherenkerk, ditmaal in het gezelschap van Chantal Acda oftewel Sleepingdog. Haar laatste plaat ‘Polar Life’ dateert alweer van 2008, maar op 25 april komt eindelijk het nieuwe ‘With Our Heads in the Clouds and Our Hearts in the Fields’ uit. Ter gelegenheid daarvan werd ze uitgenodigd door niemand minder dan Alan Sparhawk om mee te gaan op diens Europese tournee met de Amerikaanse slowcoreformatie Low. Acda’s breekbare, intimistische (f)luisterliedjes zullen er alvast niet misstaan, net zomin als in de Predikherenkerk.
Donderdag 24 maart kennen de feestelijkheden hun apotheose met een optreden van de Zeal All Stars in Stuk. Deze groep zal voor de gelegenheid bestaan uit leden van – even inademen – Tomàn, Krakow, Isbells, Dead Souls, Kiss the Anus of a Black Cat, Kawada, Marble Sounds, Senne Guns, Sleepingdog en Transit. Alle Zeal bands zullen er dus wat komen doen, gaande van bewerkingen van elkaars songs over covers van helden tot onderlinge collaboraties.
Tot slot is er een aftershow verzorgd door Low Vertical, de jongste toevoeging aan de Zeal-stal. Op hun debuutplaat ‘I Saw A Landscape Once’ stoeit het Brugse trio met indierock en elektronica, wat resulteert in een fijne smeltkroes van The Notwist, Radiohead en The Postal Service. De opvolging is alvast verzekerd en het liedje van Zeal Records is nog lang niet uitgezongen. Het label staat al een decennium lang garant voor parels uit de vaderlandse ondergrond en dat mag gevierd worden. En dan geldt steeds het adagium: hoe meer Zealen, hoe meer vreugd.