De werken van Johann Friedrich Fasch weden tijdens zijn leven (de man leefde van 1688 tot 1758) nooit gedrukt maar zijn waardigheden als componist werden door niemand minder van Johann Sebastian Bach bijzonder hoog geacht. Maar mede omdat zijn composities nooit uitgegeven werden, is Fasch tussen de plooien van de geschiedenis verdwenen. Slechts een deel van zijn werken zijn ons bewaard gebleven want tijdens de tweede wereldoorlog werd een groot gedeelte van zijn manuscripten tijdens het bombardement op Dresden vernietigd. Deze huidige opname bestaat dus volledig uit wereld première opnames van orkestmuziek van Fasch, allemaal werken die Dresden als bij wonder overleefd hebben. Deze cd stelt zo een vijfdelige ouverture en twee concerto's (vergelijkbaar in opzet met de concerti grossi van Händel of Vivaldi) voor.
Het eerste dat opvalt aan Fasch muziek is de grote rol die hij aan de blazers geeft: elk paar fluiten, hobo's en hoorns worden even solistisch gebruikt als de strijkers en de basso continuo wordt heel goed hoorbaar vervoegd door een fagot. De grote kwaliteit van de blazers in het achttiende-eeuwse Saksen aan het hof van de Dresdner keurvorsten, iets waarvan ook de composities van tijdgenoot Zelenka getuigen, wordt zo treffend geïllustreerd. Jammer is wel dat de blazers niet altijd even prominent klinken. Dat is meer een zaak van opnamekwaliteit dan wat anders maar bijvoorbeeld in het eerste deel van de ouverture in D, FWV K:D8 klinken de twee hoorns, fluiten en hobo's soms wat al te ver uit de verte, terwijl het net de blazers zouden kunnen zijn die aan dit deel haar frappante karakter kunnen geven.
He Amerikaanse Tempesta di Mare uit Philadelphia houdt een vlot danskarakter in deze muziek, die een mooi midden houdt tussen een vlotte uitvoeringswijze en strikte barokke dansritmes. Zo klinkt de bourrée uit het concerto in B, FWV L:B3 erg onbevangen en wordt de polonaise waarmee de ouverture afsluit vloeiend en soepel uitgevoerd. Dit zorgt echter wel voor een uitvoering die wat vaak vlak klinkt. Zo bezitten ze openingsdelen van deze werken zelden de grootse allure die ze hadden kunnen hebben door alles wat statiger te spelen en melodieën en ritmes wat meer in detail vorm te geven.
Fasch' muziek is zeker de moeite waard herontdekt te worden. Opnames van zijn werken zijn relatief zeldzaam (al wijdde Il Fondamento bij ons ook al een cd aan zijn muziek), maar nu composities van Telemann en Zelenka of de integrale opera's van Vivaldi en Händel met meer regelmaat worden uitgevoerd, mag deze inventieve muziek ook zeker haar plaats krijgen.
Meer over Johann Friedrich Fasch
Verder bij Kwadratuur
Interessante links