De oscar voor titel van het jaar zal allicht aan 'The Mozart Album' voorbijgaan, maar dat neemt niet weg dat deze cd precies doet wat die titel belooft. Gespreid over zo goed als een uur wordt een staalkaart geboden van de meest geliefde en/of bekende aria's en ensembles uit opera's van de Salzburgse jubilaris. Centraal staat – zowel op de cover als op de cd zelf – de bloedmooie Russische sopraan Anna Netrebko, maar ook collega's als Bryn Terfel of Elina Garanča dragen bij tot het welslagen van dit album.

Anna Netrebko tekent present met drie aria's en drie duetten. Vooral in Elettra's woedearia uit 'Idomeneo' maakt ze diepe indruk door de combinatie van loepzuivere coloraturen en bijtende woede. Dat haar sensuele, donkere stem evenzeer past bij meer uitgesponnen, lyrische aria's bewijzen de solo's van Susanna uit 'Le Nozze di Figaro' of van Ilia uit 'Idomeneo'. Daar is het heerlijk wegdromen bij haar feilloos legato en bij de fijnzinnige precisie van haar nuances. In de duetten wordt ze daarin even wonderlijk gevolgd door haar partners. Vooral met de verleidelijke, wendbare stem van mezzo-sopraan Elina Garanča ontstaat ware chemie, zodat hun zangerige duet uit 'La Clemenza di Tito' een meeslepend spel van geven en nemen wordt. Garanča mag haar volle sologewicht in de schaal gooien in "Parto, Parto", een aria die ook uit Tito komt. Ze overwint moeiteloos Mozarts aartsmoeilijke hordes op gebied van tessituur en weet daarnaast ontzettend te ontroeren in de vocale en psychologische tweestrijd die in de aria centraal staat. Naast deze beide klassedames halen de prestaties van baritons Bryn Terfel en Thomas Quasthoff een even hoog niveau. Quasthoff heeft een zachte, ronde stem die even goed tot haar recht komt in de dansante eenvoud van Papageno's aria uit 'Die Zauberflöte' als in het lyrische verleidingsduet uit 'Don Giovanni', waar hij Netrebko van weerwoord dient. De Welshman Bryn Terfel heeft een iets donkerdere stem. Met een opvallend gevoel voor spanning bespeelt hij in de scène van de graaf uit 'Nozze di Figaro' een wel heel breed kleurenspectrum: van ingehouden twijfel in het recitatief over verdrukte jaloezie in het begin van de aria tot triomferende woede aan het eind. Enkele andere zangers zijn met telkens één aria vertegenwoordigd. Onder hen verdient zeker de bas René Pape vermelding. Hij vertolkt 'In Diesen Heil'gen Hallen', Sarastro's sacrale aria uit 'Die Zauberflöte' met een indrukwekkende adembeheersing en een quasi onpeilbare diepte.

De vocale pracht die 'The Mozart Album' siert, wordt perfect van weerwoord gediend door de drie dirigenten. Sebastian Weigle, Claudio Abbado en veteraan Sir Charles Mackerras vinden de perfecte mix tussen verfijning en dramatische stuwing en trappen nergens in de val van overagressieve articulatie die al te veel recente Mozart-cd's kenmerkt. Ook dankzij hen is deze cd meer dan de zoveelste verzameling aria's.

Meer over Wolfgang Amadeus Mozart


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.