Mozart zal dit jaar nog veel in de kijker staan omwille van de 250ste verjaardag van zijn geboorte: talloze heruitgaven, nieuwe opnames, concerten en zo meer. Deze Mozart Discovery zal menig muziekliefhebber kunnen bekoren door zijn diversiteit en het grote aantal 'top hits' die op deze twee platen terug te vinden zijn.
Alleen de presentatie van de twee cd's is al piekfijn in orde: een mooie, harde kaft, met binnenin een drietalig boekje waarin het leven van Mozart kort geschetst wordt en een aantal belangrijke thema's (zoals de vrijmetselarij, Mozarts persoonlijkheid, Mozart en de opera) apart worden behandeld. Aan de hand hiervan kan de luisteraar ook telkens de geselecteerde fragmenten situeren in Mozarts leven en tijdsgeest. Wie een fan is van de componist kan zijn hart ophalen: al Mozarts bekendste deuntjes staan er op en vaak door topmuzikanten uitgevoerd: orkesten als de Wiener en Berliner Philharmoniker, dirigenten als von Karajan, Muti en Haitink, zangers als Sutherland, Gruberova, Van Dam en Allen en solisten als Anne-Sophie Mutter, Yehudi Menuhin en Sabine Meyer. En dat zijn er maar enkelen.
Wat zeer aangenaam is aan deze opnames is de afwisseling. Niet alleen staan de gekozen werken in chronologische volgorde, er is ook een goede vermenging van diverse stijlen. Concerti, symfonieën, koorfragmenten, aria's en kamermuziek wisselen elkaar evenwichtig af zodat de aandacht van de luisteraar steeds opnieuw wordt geprikkeld. Niet alleen de meest bekende concerti komen aan de beurt, zoals dat voor fluit en harp of dat voor klarinet, maar ook bijvoorbeeld één van Mozarts vier hoornconcerti. In zijn concerti en opera-aria's typeert Mozart zich door vloeiende melodielijnen en een perfecte balans tussen solist en orkest, waardoor erg interessante dialogen ontstaan. Dit is zeker zo in het tweede, trage deel van zijn klarinetconcerto (soliste Sabine Meyer), dat hier trouwens op bassetklarinet wordt gespeeld, wat een specifieke, minder nasale kleur geeft: het thema van de klarinet wordt steeds door het orkest hernomen waarna de solostem erop varieert en verder opbouwt. Uiteraard kan een Koningin van de Nacht niet ontbreken op zo'n 'Mozart Best Of', hier met één van de beste uitvoerders, namelijk Edita Gruberova. Haar interpretatie geldt voor velen als referentie: haarzuiver, kil en erg dramatisch. En terwijl de eerste cd opent met het Alleluja uit het motet 'Exultate, Jubilate', sluit het tweede af met Mozart laatst afgewerkte partituur: het Lacrymosa uit zijn Requiem.
Mozart Discovery kan niet anders dan in de smaak vallen. Om te beginnen is de muziek bijzonder goed gekozen, maar de luisteraar mag zich ook nog eens verwachten aan de beste uitvoeringskwaliteit die er is. Sommige fragmenten dateren van de jaren '60 en zijn digitaal herwerkt tot pareltjes. Voor wie niet genoeg kan krijgen van het genie Wolfgang Amadeus Mozart.