Hoewel Wenen misschien niet meteen voor de hand ligt wanneer men de grote muzikale centra van de barok moet opsommen, heeft het Weense hof een aantal componisten gekend die in hun tijd veel succes oogstten. De componisten die verbonden waren aan het Weense hof mochten hun muziek niet uitgeven of verkopen, waardoor hun werken tot voor kort grotendeels onbekend zijn gebleven. Voor hun tweede samenwerking hebben het Ricercar Consort en alto Carlos Mena voor een bloemlezing uit deze vergeten werken gekozen. Vijf vocale werken van de hand van verschillende Weense kapelmeesters en keizer Leopold I worden vervoegd door vijf instrumentale sonates, vier van Johann Heinrich Schmelzer en één van Antonio Bertali.
De teksten van zowel het 'Stabat Mater' als het 'Salve Regina' en het 'Ave Maria (men denkt hier meteen aan de zeer bekende toonzetting van Franz Schubert) zijn door ontelbare componisten door de tijden heen getoonzet geweest, maar door de eenvoudige en zeer sobere schrijfstijl van de componisten kan de luisteraar de mooie Latijnse teksten (her)ontdekken. Deze teksten zijn heel eenvoudig gezet, bijna zonder herhaalde woorden of lange melismen die men later in de werken van Johann Sebastian Bach of Georg Friedrich Händel kan vinden, en krijgen telkens een minimale begeleiding mee. De eenvoudige, vroegbarokke schrijfstijl en de heel sobere tekstbehandeling maken de werken tegelijk heel aangrijpend en rustgevend. Opvallend is vooral het 'Stabat Mater' van Giovanni Felice Sances. De mooie dialoog tussen de violen en de stem en het rustige tempo verleent het stuk een ingetogen en heel serene sfeer. Carlos Mena schittert hier in zijn juiste element, en hij slaagt erin alles uit de muziek te halen op expressief vlak, zonder te overdrijven. Zijn stem valt op door zijn nagenoeg perfecte beheersing van een zeer uitgebreide tessituur en de zeer smaakvolle en met zorg toegepaste expressieve effecten. In de begeleidingen bieden de musici van het Ricercar Consort een heel sobere en discrete begeleiding aan de solist en hun begeesterde uitvoeringen maken van de instrumentale sonates een mooie afwisseling tussen de vokale werken door. Trage tempi met veel imitaties en canonische inzetten en opgetogen snelle delen met virtuoze loopjes wisselen elkaar af in de sonates van Johann Heinrich Schmelzer, en de instrumentisten verlenen deze eenvoudige en charmante werken extra glans.
Carlos Mena en het Ricercar Consort schitteren hier in een interessant repertoire dat zeker gehoord mag worden, en zowel de luisteraar die de barok wil ontdekken als de kenner gaat van deze mooie cd genieten.