Deze CD biedt een algemeen beeld over Duitse barokliederen. De nummers vormen verschillende thematische groepen: liefde, vergankelijkheid, vrede, natuur en geluk. Bij elk thema zijn er opgewekte en trage liederen, wat voor een aangename afwisseling zorgt. Sommige liederen, zoals bijvoorbeeld die van Heinrich Albert, hebben lange instrumentale interludes wat voor een zekere rust zorgt binnen het lied.
De muziek is hoofdzakelijk geschreven volgens het principe van de monodie : één expressieve stem ondersteund door een basso continuo. Bij de stem wordt de affectieve waarde van elk woord in acht genomen. Bijvoorbeeld op het woord 'Amor' schrijft Erlebach coloraturen, wat exaltatie uitbeeldt. Bij het woord 'eile' beelden de snelle noten dan weer de haast uit. De begeleiding klinkt zeer fijn en broos, omdat het op authentieke instrumenten uitgevoerd wordt. Hierdoor gaat een zanger(es) automatisch minder volume geven. Dit doet Annette Dasch op een zeer verfijnde manier. Zij durft immers toch nog door te zingen waardoor het geheel niet ijl klinkt. Ze heeft een rijke, frisse stem en een mooi kleurenpalet. Het is te horen dat Dasch zich niet tot Barok beperkt, maar ook actief is in de klassieke operawereld. Ze weet de expressieve waarde van woorden goed te gebruiken om zo tot een originele interpretatie te komen. Ook heeft Dasch zeer zuivere coloraturen en een goede uitspraak.Wanneer een dergelijke zangeres kan samenwerken met de leden van de Akademie für Alte Musik is het reslutaat dan ook meer dan de moeite waard. Een aantal liederen zijn geschreven met een partij voor een obligato-instrument. De uitvoerders weten het dialoogeffect dat dit teweeg brengt muzikaal en zuiver af te werken.
De opname roept een intieme kamermuzieksfeer op. Elke noot is zuiver te horen. Bij de CD hoort een boekje met alle teksten en een interessant toelichting over Duitse barokliederen. Het geheel is een pareltje uit de minder bekende barokliteratuur.
Meer over V/C
Verder bij Kwadratuur
Interessante links