Met hun Europa-Konzert viert de Berliner Philharmoniker telkens op de morgen van 1 mei hun ontstaan in 1882. De locaties variëren over de belangrijkste podia van Europa en ook de dirigenten en het programma wisselen. Telkens verschijnt een DVD met de gouden combinatie Berliner, topdirigent en historische locatie. In 2010 nam Daniel Barenboim de baton ter hand in de Sheldonian Theatre van de universiteit van Oxford, een prachtige collegeruimte waarin een concert een grote exclusiviteitswaarde krijgt. Op het programma staat onder meer het celloconcerto van Elgar, dat automatisch reminiscenties oproept aan Jacqueline du Pré die geboren is in Oxford en getrouwd was met Barenboim.

In het verleden zijn vaak absolute topsolisten komen opdagen voor deze belangrijke concerten. Deze keer is het echter een onbekende naam die nog weinig heeft opgenomen. De Amerikaanse celliste Alisa Weilerstein vertolkt het gepassioneerde, intrieste celloconcerto van Edward Elgar op automatische piloot. Op geen enkel moment lijkt ze oprechte emotie te kunnen verklanken of tenminste spanningsvol te fraseren in dit heel lyrische en melancholische concerto. De herinnering, versterkt door Barenboim als dirigent, aan du Prés opname met Barbirolli maakt Weilersteins vertolking gewoonweg gênant. Zielloos als ze speelt, gesticuleert Weilerstein echter alsof ze continu aan de muziek aan het sterven is. Het maakt dit op video vastgelegde Europakonzert nog minder geschikt voor deze celliste in dit stuk.

De DVD begint nochtans veelbelovend met de langzame, introspectieve prelude tot de derde akte van Richard Wagners 'Die Meistersinger von Nürnberg'. Hier zijn het de lage strijkers en de kopers die hun orkest alle eer aan doen. Wat de bekroning van deze opname moet worden, Brahms' eerste symfonie, is ook niet van de kwaliteit die men van dit orkest gewend is. Een vergelijking met de recente live-opname van de integrale symfonieën van Brahms onder Simon Rattle, doet niet vermoeden dat hier hetzelfde orkest aan het woord is. Barenboim kiest voor tragere tempi, maar slaagt er hierbij niet in om Brahms innerlijke kracht te behouden. Uiteraard klinken de solisten van het orkest fantastisch, en dit wordt nog versterkt door de heel goede opnamekwaliteit, maar een topversie van deze kosmische eerste symfonie is dit zeker niet.

Kortom, weinig boeiends op muzikaal gebied. Het is natuurlijk altijd een plezier om naar de muzikanten van de Berliner te kijken en de natuurlijkheid van hun spel ook in beeld te krijgen. De manier waarop de cameravoering en de montage zijn gebeurd, verdient alle lof, alsook de geluidskwaliteit. De prachtige zaal en het belangrijke gebeuren van deze ontstaansviering die al zoveel jaren op video te krijgen is, maken deze DVD geschikt voor verzamelaars, niet voor muziekliefhebbers.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.