De 'Psalmen Davids' vormen Heinrich Schütz' vroege magnum opus. Het zijn zesentwintig psalmzettingen (die afwisselend als 'Konzert', 'Motetto' of 'Canzon' betiteld zijn) en die Schütz in 1619 samenbracht en liet uitgeven. Ze volgen Schütz' 'Il Primo Libro de Madrigali' op, zijn eerste verzameling uitgegeven muziekstukken, die in Venetië gecomponeerd werden. Zowel in de Italiaanse ‘Madrigali’ als in de Duitstalige ‘Psalmen’ is de invloed van Schütz' leermeester, de Venetiaan Giovanni Gabrieli en diens rijkelijke compositiestijl merkbaar. Het platenlabel Harmonia Mundi zorgde voor deze heruitgave, van een opname door oorspronkelijk door Cantus Cölls en Concerto Palatino in 1997 gemaakt werd.

Schütz toont zich een waardige leerling van Gabrieli, in de eerste plaats door zijn inventieve en virtuoze gebruik van instrumenten om de zanglijnen te dubbelen of te becommentariëren. De totale bezetting van deze uitvoering omvat violen, viola da gamba's, theorbe en dulciaan maar de muziek wordt voornamelijk gedragen door de vier cornetti en de zes trombones van Concerto Palatino. Die schetsen kundig het karakter van elke psalm, van de begrafenisatmosfeer bij de trombones in de inleiding tot 'Die mit Tränen säen' tot de behendige cornetti die de zangers omspelen in 'Alleluia, lobet den Herrn'. Het gebruik van zes trompetten en pauken in de psalm 'Danket dem Herrn' is overweldigend, vooral ook omdat dit het enige moment is in de psalmen dat Schütz zulke instrumenten gebruikt.

In vergelijking met de Italianen gaat Schütz op zijn eigen manier met zijn Duitse Bijbelteksten om. Zijn stijl is vaak declamerend, met een levendige ritmiek en instrumentale stemmen die gretig op de zanglijnen inpikken. Het zijn aspecten van Schütz' muziek die Cantus Cölln uitstekend weet te brengen. De tekst blijft goed verstaanbaar en in zijn afwisseling van het declamerende en het melodische, benadert deze uitvoering een goed gestructureerde redevoering.

In dat opzicht wordt Cantus Cölln geholpen door de kwaliteit van haar zangers en zangeressen. De bezetting van Schütz' 'Psalmen' varieert, van zettingen met twee stemmen tot een maximale bezetting van negen zangers. Veel van die zangers, waaronder tenor Gerd Türk, bas Stephen MacLeod of sopraan Elisabeth Scholl hebben intussen overigens mooie solocarrières in de barokwereld. De psalmen voor solistische stemmen, zoals 'Wohl dem, der nicht wandelt', voor sopraan en tenor tonen hoe zulke zangers niet enkel in groep maar ook individueel sterk staan.

Zoals bij alle heruitgaven van Harmonia Mundi, is ook deze dubbelcd prachtig verzorgd, met een uitvoering gestoffeerd cd-boekje en een smaakvolle vormgeving. Die zijn onontbeerlijk om de tekst van Schütz' 'Psalmen Davids' te volgen want Schütz' muziek volgt de Bijbelse teksten trouw, zodat deze psalmzettingen een haast perfect fusie tussen muziek en woord vormen. Opnames van Schütz 'Psalmen Davids' blijven nog steeds zeldzaam, vooral omwille van het grote aantal instrumenten dat onontbeerlijk is voor een uitvoering. Deze schitterend muzikale interpretatie bewijst echter dat een nieuwe opname zich niet meteen hoeft te dringen: wat Cantus Cölln en Concerto Palatino hier presenteren mag nog vele jaren tot de top behoren. 

Meer over Heinrich Schütz


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.