Hoewel Schubert niet geheel kritiekloos tegenover het dogma van de katholieke kerk stond, componeerde hij doorheen zijn hele carrière missen. De eerste 'grote' van zulke missen was deze 'Messe in As-Dur' D.678 uit 1822. Compositie ervan hield Schubert drie jaar lang bezig en hij herzag de partituur achteraf nog eens, een getuigenis van de hoge verwachtingen die Schubert van zijn nieuwe mis had. Het is dan ook met vijfenveertig minuten een langere mis dan voorgaande modellen en bevat een inventief geïnstrumenteerde orkestpartij en, zoals in vele katholieke missen uit de periode, een tamelijk theatraal opgezette muzikale uitbeelding van de Latijnse mistekst.
De Stiftsphilharmonie Stuttgart zorgt voor een uitzonderlijk mooie uitvoering met slanke strijkers en blazers die allemaal erg mooi met elkaar mengen. Het aller begin van de mis vormt een mooi voorbeeld van de verzorgde klank van het ensemble met akkoorden in de houten die teder gevormd worden en met zorg ondersteund blijven. Het 'Gratias' laat de klarinetten aan het woord die de zangers fijngevoelig bijstaan terwijl het harmonisch avontuurlijke 'Sanctus' toont hoe hecht hoorns en trombones met elkaar kunnen samenspelen.
Vier sterke solisten werden samengebracht voor deze opname. Andrea Lauren Brown verzorgt de sopraanpartij met een heldere stemkleur die geen briljantie mist in de hoogte maar perfect in balans blijft met de begeleiding. Het solistenkwartet mengt goed met elkaar, zoals uit het 'Benedictus' blijkt, waar de solisten onderling een stevige groep vormen maar zich ook mooi met het koor verweven. Alt Ruth Sandhoff zorgt voor een zekere tweede stem wanneer ze samen zingt met Andrea Lauren Brown.
Het koor verzorgt haar Duits-Latijnse uitspraak goed en geeft het aangename gevoel deze muziek vlotjes te beheersen. Men kan goed horen dat Stuttgarter Kantorei over zuivere stemmen beschikt die ook in de hoogte niet gespannen gaan klinken. Polyfone passages als het 'Cum Sancto Spirito' komen heel transparant over terwijl er veel sfeer gemaakt wordt op zachte passages als het 'Kyrie' of het begin van het 'Credo', waar men het gevoel van devoot ontzag voor God in elke lettergreep kan voelen. Het 'Hosanna' bezit dan weer alle onschuld van een Oostenrijks volksliedje, een van de zeldzame momenten waarop men Schubert-de-liedcomponist door de façade van deze mis heen kan horen komen.
Vier uitstekende solisten worden ondersteund door een koor en orkest die met veel raffinement zingen en musiceren. Die combinatie zorgt voor een uitvoering van deze mis in As van Schubert die deze mooie muziek alle eer aandoet.
Meer over F. Schubert
Verder bij Kwadratuur
Interessante links