De veertien motetten waaruit de 'Cantiones Sacrae' van Orlandus Lassus bestaan, vormen een soort van artistiek testament van deze componist uit de late renaissance. De collectie werd in 1594, het jaar van Lassus' dood uitgegeven en opgedragen aan de bisschop van Augsburg. Ze vormt de bekroning van Lassus' polyfone stijl, een hecht weefsel van melodische imitaties en tekstverklanking. Deze 'Cantiones Sacrae' maken de tweede cd met muziek van Orlandus Lassus die het Collegium Vocale Gent en dirigent Philippe Herreweghe bij Harmonia Mundi opnamen, na een terecht bekroonde uitgave rond de 'Psalmi Davidis pœnitentiales' (HMC 901831.32).
Dit is renaissancemuziek die met een onwrikbaar stijlbesef uitgevoerd wordt maar die niet steriel gaat klinken zoals dat wel eens bij gelijkaardige opnames kan gebeuren. De kracht van de interpretatie van het Collegium Vocale Gent bestaat erin om ondanks de strakke manier van zingen, waarbij noten vlak klinken, in hun volle waarde uitgezongen worden en vibrato gemeden wordt, toch een lezing neer te zetten die gevoelig overkomt.
Dat het Collegium Vocale Gent een van de knapste koren ter wereld is toont zich in de egale, uiterst verzorgde samenklank van het ensemble, waarin geen enkele stem uitschiet. Middenstemmen worden goed verzorgd, vullen bepaalde passages overtuigend in en zorgen voor een rijke klank. Luister maar naar de briljantie die de majeurakkoorden in het begin van 'Beatus Homo' meekrijgen. Polyfonie wordt niet speciaal in de verf gezet maar komt transparant en verstaanbaar over, met in motetten als het voorlaatste 'Diligam te, Domine' een al bijna barokke nadruk op dissonanten en harmonische vertragingen.
Herreweghe lijkt zich steeds het meeste thuis te voelen in werken met een religieuze inslag en deze 'Cantiones Sacrae' voelen heel natuurlijk en menselijk aan. Je hoort het ontzag voor de Heer bij elke zanger in een motet als 'Timor Domini principium sapientiae': 'angst voor de Heer is het begin van de wijsheid'. Veel gevoeligheid vindt men ook in het laatste deel, 'Recordare Jesu Pie' een verklanking van de berusting in het aardse lijden en de dood die de meeste van deze motetten met zich meedragen.
Een delicate uitvoering als deze houdt een beluistering van deze 'Cantiones Sacrae' van het eerste tot het laatste motet ongemeen boeiend. Herreweghes stijl, de manier waarop hij de muziek zelf steeds eerlijk op de voorgrond plaatst en zijn eigen visie subtiel toepast maar niet opdringt en de grote kwaliteit van het Collegium Vocale zorgen voor een opname die vele muziekliefhebbers meteen zal aanspreken.
Meer over Roland de Lassus
Verder bij Kwadratuur
Interessante links