Rimsky Korsakov staat vooral bekend om het handjevol symfonische gedichten dat hij geschreven heeft, zoals Sheherazade en het 'Groot Russisch Paasfeest'. Veel minder gekend zijn de niet minder dan vijftien opera's die deze Russische componist bij elkaar schreef. Voor concertuitvoeringen stelde hij nadien uit de meeste van die opera's symfonische suites samen en het zijn enkele van die suites die het label Chandos hier presenteert. Het gaat om heruitgaven van verrassend goede opnames uit 1984, met het Nationaa l Orkest van Schotland en de Est Neeme Järvi aan het roer. Op deze twee cd's staan de suites uit 'Mlada', 'Kerstavond', 'De Onzichtbare stad Kitesh', 'Het Sneeuwmeisje', 'Het verhaal van Tsaar Saltan' en 'Le Coq d'Or', met de ouverture tot 'Meiavond ' als opener en de overbekende 'Flight of the Bumblebee' (eigenlijk een entr'acte uit 'Het Verhaal van Tsaar Saltan') als toemaatje.

Deze opnames dateren uit de periode toen Neeme Järvi net aangesteld was als dirigent van het Schots Nationaal Orkest. Dirigent en muzikanten hebben er blijkbaar erg veel zin in, want elk deeltje wordt met volle overtuiging gespeeld, zonder remmingen. Järvi laat zijn muzikanten spelen en dat is goed te horen in de luidere stukken, de marsgedeeltes uit 'De Legende van Tsaar Saltan', bijvoorbeeld. De hoorns zijn erg prominent in de 'Litouwse' dans uit 'Mlada' en geven de hele dans een stevige ritmische ondersteuning mee. De snelle dansen, zoals de 'Dance of the Birds' of de 'Dance of the Tumblers', allebei uit 'The Snow Maiden', bezitten een energie die zeldzaam is op studio-opnames. En de opzwepende polonaise, met zijn trompetfanfares en militaire ritmes, uit 'Christmas Eve' roept gewoonweg om keer op keer opnieuw beluisterd te worden. Bovendien wordt de oriëntaalse sfeer van verschillende karakterstukjes zelden weggestopt. De 'Indische dans' uit 'Mlada' klinkt heerlijk exotisch, door een ritmische begeleiding van tamboerijn en kleine trom. Snelle passages in de strijkers hadden misschien iets meer helderheid kunnen krijgen maar dat is een detail, want hoewel de klank wat omfloerst klinkt, komt elk afzonderlijk nootje duidelijk hoorbaar over. Knappe soli in de houtblazers, een vinnige piccolo in 'The Invisible City of Kitezh' bijvoorbeeld, maken de plaat helemaal af.

Dit zijn werken die niet gemakkelijk te vinden zijn, maar met uitvoeringen als deze hoeft men niet verder te zoeken. Beide cd's, die toch al meer dan twintig jaar oud zijn, klinken alsof het recente opnames waren en het orkest speelt met ongelooflijk veel energie en hoorbaar plezier. Bovendien is dit prachtige, poëtische muziek, kleurrijk georkestreerd en vol met Russische en (namaak) Aziatische klanken.

Meer over Nikolai Rimsky-Korsakov


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.