Lali Puna is na 7 jaar een vaste waarde in de wereld van de elektronische pop. Op het vorig jaar verschenen 'Faking the Books' – hun derde album – liet de band rond zangeres Valerie Trebeljahr en Notwist-frontman Markus Acher een donker, maar ook vrij poppy geluid horen. Op 'I Thought I Was Over That', een verzameling b-kantjes en remixes van en voor Lali Puna, wordt dat poppy geluid gecombineerd met de meer experimentele kantjes van hun vroegere werk.

Dat experimentele is meteen duidelijk in de opener, 'The Failure of the Leading Sign Industry'. Een minimalistische elektronische drumpartij wordt begeleid door schuifelende, ruisende bleeps en zetten een mysterieuze toon. Maar al snel grijpen Trebeljahr en co terug naar vertrouwder oorden: de Slowdive-cover '40 Days' is vintage Lali Puna. Warme, zweverige synthklanken, eenvoudige en toch originele drums en de hese, bijna fluisterende stem van Trebeljahr vormen de basis en een eenvoudig gitaarriffje zorgt voor de finishing touch. Die gitaar speelt ook een hoofdrol in 'Past Machine', een nummer dat ze opdragen aan de vorig jaar overleden muziekgoeroe John Peel, waarop Lali Puna zich van hun meest rocky kant laten horen. Op de remixes, van onder meer Two Lone Swordsmen (het prachtige, minimalistische 'It's Not the Worst I've Looked') of Boom Bip ('Awaiting an Accident') keert het typisch Lali Puna-geluid terug. De experimentele kant vinden we vooral in nummers als 'The Daily Match' of 'Harrison Reverse', twee instrumentals van de vorig jaar verschenen ep 'Micronomic'. Vooral de haperende melodielijn en de krakende, trillende beats zorgen voor een origineel geluid, dat af en toe aan het IJslandse Mùm doet denken.
Op het tweede deel van de plaat worden de rollen omgedraaid: Lali Puna-nummers die door ander mooi volk uit de elektronicascène onder handen worden genomen. Een opvallende constante in die tweede helft is dat de remixes vaak dicht tegen het origineel aanleunen. Trebeljahrs stem wordt bijna altijd onaangeroerd gelaten en het is vooral de muziek die licht aangepast wordt. Daarbij wordt vooral de soms vloeiende, voortkabbelende Lali Puna-sound ietwat bemoeilijkt: melodielijnen en beats worden opgeknipt en uitgerafeld teruggeplakt, zoals op Thomas Leboegs remix van 'nin-com-pop'. Enkel op Flowcharts remix van 'Fast Forward' wordt Trebeljahrs stem grondig veranderd. Zoals de beats in 'nin-com-pop' wordt hier de stem uit het nummer gelicht en in kleine stukjes en brokjes hergebruikt, als ware het een human beatbox. Een originele aanpak, maar ook veruit het meest experimentele nummer van de plaat.

'I Thought I Was Over That' is dus geen vernieuwende plaat, maar dat kan ook moeilijk worden verwacht van een verzameling b-kantjes en remixes. Het biedt wel een mooi overzicht van de verschillende facetten van Lali Puna: eenvoudige melodieuze elektropop, abstractere, duistere clicks & cuts en alles wat daar tussen ligt. Sommige groepen hebben nu eenmaal geen vernieuwing nodig om goede muziek te maken.

Meer over Lali Puna


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.