In Frankrijk is haar ster rijzende en wordt ze stilaan beschouwd als de nieuwe grote dame van de vocale jazz. Dat heeft Laïka Fatien te danken aan haar debuutplaat 'Look at Me Now' die in 2004 overal op uitstekende recensies kon rekenen. Nu (vier jaar later) ligt er met 'Misery' eindelijk een opvolger in de rekken. Voor dit tweede album haalt ze de inspiratie bij Billie Holiday, een van haar grote voorbeelden. Met 'Misery' zorgt Laïka voor een persoonlijk eerbetoon aan deze invloedrijke jazz-zangeres wiens levensverhaal bol staat van tragiek en miserie.

Laïka Fatien is naar eigen zeggen vooral beïnvloed door klassieke jazz-zangeressen als Abbey Lincoln en Carmen McRae. Toch beschikt deze Franse zangeres ook over een ruime affiniteit met de moderne stromingen in de jazz. Dit is vooral te merken aan de vrijheid die ze haar begeleidende muzikanten gunt. Robert Glasper (enkele jaren geleden door Blue Note nog wat onbezonnen gebombardeerd tot nieuwe superpianist) mag in 'Strange Fruit' meteen de toon zetten met een waterval van noten die het macabere thema van de song accentueert. In 'You Can't Lose a Broken Heart' mag David El Malek zijn saxofoon ongestoord laten scheuren en 'All of You' is een min of meer vrij duet tussen stem en drums. Laïka Fatien beschikt over een zachte en ietwat zoete zangstem wat sterk contrasteert met de rauwe, bluesy sound die Billie Holiday zo typeerde. Ze bedient zich tijdens het zingen wel van een gelijkaardige frasering die zich kenmerkt door klemtonen na de beat te leggen. Ze komt misschien nog het dichts in de buurt van Holiday in 'You Turned the Tables on Me', waar een ouderwetse swing het refrein ondersteunt, maar van imitatie is er nooit sprake. Voor Laïka lijkt het creëren van een bepaalde sfeer op de eerste plaats te komen. 'Lover Come Back to Me' kan zowaar doorgaan voor spacy drum'n'bass. Het subtiele drumwerk van Hutchinson en het ijle klankentapijt van Glasper vormen de perfecte fundering voor de dromerige zanglijnen. Pianist Glasper krijgt opvallend veel soloruimte en blinkt vooral uit in 'How Deep is the Ocean' en 'You Turned the Tables on Me'.

Laïka Fatien maakte met 'Misery' een eigenzinnig eerbetoon aan Billie Holiday. Met de jazztraditie in haar achterzak en de hedendaagse muziek scherp in het vizier is ze een lichtend voorbeeld voor de nieuwe generatie jazzvocalisten.

Meer over Laïka


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.