Het samenwerkingsverband tussen gitarist Pierre Vervloesem en klarinettist Peter Vermeersch reikt verder dan Flat Earth Society alleen, de experimentele bigband waar ze tegenwoordig samen in spelen. Nog voor de oprichting van FES speelden ze allebei in X-Legged Sally, een compromisloze rockjazzband opgericht begin jaren '90. Vervloesem en Vermeersch konden er zich allebei volledig in uitleven en de weinig traditionele sound van die band wordt ook vandaag nog door velen moeilijk verteerbaar bevonden. Enkele jaren voor de start van het nieuwe millennium en vlak nadat X-Legged Sally een stille dood was gestorven, besloten Vervloesem en Vermeersch in dialoog te treden met Josse De Pauw, artistiek duizendpoot die in zijn leven zowel schrijver, regisseur als acteur is geweest. Voor 'Weg', een productie van het Kaaitheater uit 1998, schreef De Pauw een tekst over oud worden en het leven weg voelen glippen. De voorstelling werd fel gesmaakt door pers en publiek en omwille van de recente retrospectieve rond het werk van De Pauw werd deze voorstelling vorig jaar na een lange stilte terug opgepikt. Vervloesem en Vermeersch deden hun instinct als jazzmusici eer aan door niet exact dezelfde muziek te brengen. Voor bepaalde voorstellingen werd tevens Peter Vandenberghe uitgenodigd, toetsenist bij Flat Earth Society en niet verlegen om een groot (dikwijls hilarisch-destructief) effect af en toe. Dit om de afwezigheid van drums op te vangen, die anno 1998 nog een substantieel deel van de partituur uitmaakten en de muziek op die manier van een enorme schwung voorzagen.
Dat het kleine label Off Records recent 'Weg' op cd uitbracht, is een zegen voor wie de originele context van het werk wil herontdekken. Het betreft hier immers een opname van wijlen Radio 3 die nog de vroegste versie van dit werk bevat. De visuele meerwaarde bij deze voorstelling is hoe dan ook gering, gezien tekst en muziek (hier allebei aanwezig) zonder twijfel de belangrijkste aspecten van het totaalconcept zijn. Voor wie de theaterperformance gemist heeft, is de schitterende tekst van Josse De Pauw trouwens een enorm genoegen. Zelfs na een aantal luisterbeurten blijft men er naar teruggrijpen, niet alleen vanwege de universele gevoelens de 'Weg' herbergt, maar tevens omwille van de zinderende poëtische taal waarin de tekst werd opgesteld. Het mag dus niet verwonderen dat wie de woorden voor het eerst hoort, volledig van de kaart is. Josse De Pauw is weergaloos als performer van zijn eigen tekst en als theaterauteur weet hij dat kleine, Vlaamse anekdotiek subtiel uitdrukking kan geven aan de meest belangrijke menselijke gevoelens. De versmelting tussen muziek en woord verloopt daarenboven ontzettend natuurlijk en ongedwongen en met twee topmusici als Vermeersch en Vervloesem aan boord kan het moeilijk fout gaan.
Beide musici verwerken veel invloeden. Leutige kermismuziek duikt in het bestek van een uur op naast gevoelige balladesferen en bizarre soundscapes. Het duo speelt deze contrasten zonder verpinken tegen elkaar uit en hun grote verdienste is dat ze niet teveel gewicht geven aan de tegenstrijdige kleuren binnen hun geïmproviseerde werkstuk. Heel even komt zelfs een letterlijk citaat uit 'Norma' voorbij, maar zelfs het zo vaak smakeloos gebruikte 'Casta Diva' krijgt hier op een dichterlijke manier betekenis. Meteen daarna, in het hilarische 'Crash', slaat De Pauw bijna aan het rappen en krijgt de muziek een symfonische geladenheid die de latere platen van Flat Earth Society in gedachten brengt. Kopers en strijkers worden hier opgewekt door middel van geïntegreerde loops, waar het trio zonder complexen op inpikt. De Pauw is des duivels en geeft zich steeds meer, terwijl de muzikanten in weer andere nummers weerwerk bieden aan diens begeesterende trance.
Wie houdt van de betere lectuur, zal ongetwijfeld kunnen genieten van De Pauws sublieme pen. De experimentele muziek erbij werkt sfeerverhogend en maakt het album op zich al de moeite waard, hoewel jazzhaters het allicht zullen houden bij het lezen van de tekst in het bijgevoegde boekje. Als uitgave is 'Weg' bovendien mooi vormgegeven, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is. Een sterk aan te bevelen opname over de hele lijn!