Hoewel zowel Georg Friedrich Händel als Johann Sebastian Bach lutheraans waren, schreven beide componisten, zij het in verschillende omstandigheden, ook Latijnse religieuze werken. Deze cd bundelt twee van de bekendste van zulke werken: het 'Magnificat in D' BWV243 van Bach en het 'Dixit Dominus' HWV232 van Händel.
Händel schreef zijn 'Dixit Dominus' in zijn vroege jaren, voor hij naar Londen ging en werkzaam was in Rome. Uit die periode dateren zowel zijn eerste oratoria als een schat aan seculiere werken en (katholieke) religieuze composities. Het 'Dixit Dominus' is een zetting van Psalm 110 en is een van Händels meer omvangrijke cantates, voor solisten (twee sopranen en alt), koor, strijkers en continuo. Bachs 'Magnificat' is een van zijn bekendste composities en werd geschreven voor vijf solisten, vijfstemmig koor en een relatief groot orkest met fluiten, hobo's, oboe d'amore, trompetten, strijkers en continuo. Het werk werd geschreven voor kerstdag in 1723 maar werd nadien nog grondig herwerkt. De tekst viert de maagd Maria en Gods meedogen met haar en het volk van Israël.
Het orkest zorgt voor een machtige uitvoering van Bachs 'Magnificat' met prominente blazers. In het openingskoor ondersteunen de trompetten sterk het koor en voegen een welkome briljantie aan de orkestklank toe. Händels 'Dixit Dominus' is een prachtig voorbeeld van de warmbloedige, door Italiaanse meesters geïnspireerde Händel en het openingskoor uit deze cantate wordt dan ook gepast gedreven en opwindend uitgevoerd. De nerveuze figuraties in de strijkers, die de textuur vormen waarboven het koor haar lijnen zingt, komen toch scherp en duidelijk naar voren.
De ster van de cast op deze opname is ongetwijfeld de Franse Natalie Dessay, die vooral in Händel een erg virtuoze rol mag vertolken. Ze bezit een zuivere, zekere hoogte en perfect controle over coloraturen, snel of traag, zoals in de lang uitgesponnen lijnen uit de aria 'Tecum Principium' uit Händels 'Dixit Dominus'. Ook tenor Toby Spence beheerst zijn loopjes knap, al komt hij af en toe wat al te nerveus over. Tweede sopraan Karine Deshayes' vibrato klinkt dan soms weer wat storend, zeker in vergelijking met Dessay. Altus Philippe Jaroussky zingt met een wat scherpere stem, al valt dit eerder op in zijn soloaria 'Esurientes implevit bonis' dan in het duet en trio. Daar mengt hij echter wel erg goed met de twee sopranen. Bas Laurent Naouri zingt zijn aria 'Quia fecit mihi magna' op een sappige manier, met een rond stemgeluid en houdt een vlot tempo in zijn uitvoering.
Het koor van 'Le Concert d'Astrée' zorgt voor een geëngageerde en verzorgde uitvoering. Met een sopraansectie die egaal blijft klinken en nooit schel wordt, ook niet op de vele snelle, hoge inzetten bij Händel, zitten zij qua kwaliteit van uitvoering op dezelfde lijn als het orkest.
Meer over Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel
Verder bij Kwadratuur
Interessante links