Philippe Herreweghe zit niet stil: gestaag bouwt hij verder aan een collectie opnames van cantates van Bach. Het Collegium Vocale Gent staat garant voor een mooie en afgewerkte cd.
Het grootste werk op deze cd is de eerste cantate die Bach schreef als cantor van de Thomaskirche in Leipzig. 'Die Elenden sollen essen' is een langere compositie, die in twee grote delen uiteenvalt en gebruik maakt van de Franse dansvormen die toen in de mode waren in de betere kringen. Bach schreef deze cantate om indruk te maken op zijn nieuwe publiek en dit is bijvoorbeeld ook te merken aan de zeldzame instrumentale 'sinfonia' die het tweede luik inleidt. Alle werken worden natuurlijk op authentieke instrumenten gespeeld en dit is in het geval van deze cantate best een knappe prestatie, vooral dan vanwege de hoge en veeleisende trompetpartij die in 'Die Elenden sollen essen' uitgeschreven is. De cd haalt zijn titel dan weer uit het openingskoor van de eerste cantate, een lang uitgewerkte klaagzang met een snellere fuga als middendeel. Bach bewijst hier zijn compositorisch kunnen in de traag voortkruipende koorpartijen, die naar gewoonte erg zuiver en verstaanbaar uitgevoerd zijn. De cantate 'Aus tiefer Not schrei ich zu dir' doet, met zijn instrumentale partijen die steeds parallel aan de zanglijnen lopen, wat archaïsch aan. Het bekende openingskoor wordt versterkt met vier trombones die het geheel een stevige, volle klank geven. Dit werk bevat ook een van de zeldzame ensembles in Bachs cantates: 'Wenn meine Trübsal' voor sopraan, alt en bas. Zoals we gewoon zijn van deze dirigent primeert verstaanbaarheid in de Duitse tekst, zowel bij solisten als bij het koor. Herreweghe heeft in Carolyn Sampson een heldere en zuivere sopraan gevonden. Peter Kooy zingt niet met een volle, krachtige stem, maar zijn kleine, enigszins hese stemgeluid past goed in dit soort muziek, zoals in de mooie aria 'Mein Herz glaubt und liebt'. Mark Padmore blinkt uit in de weinige tenoraria's, zoals 'Mein Jesus soll mein Alles sein' met een erg geloofwaardige en expressieve vertolking.
Herreweghe toont de luisteraar precies waarnaar hij wanneer moet luisteren, zet verstaanbaarheid op de eerste plaats en maakt een vlotte en gedetailleerde opname van deze drie cantates. Zoals deze cd mogen er nog wel meer gemaakt worden.
Meer over Johann Sebastian Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links